Kosmetikkoncernen Hardfords ägare Kent Widding Persson har gått in med en miljon kronor i nystartade Caretag, med säte i Höllviken. Bolaget ska ta den väl beprövade RFID-tekniken till vårdsektorn och har redan fått Region Skåne i kundlistan.
Bakom Caretag står Michael Leibig och Søren Bilsøe, både med erfarenhet från vård- och IT-sektorn. I dag har bolaget pågående kundprojekt med Region Skåne, en byggarbetsplats i Tyskland samt ett demensboende i Österrike. Förutom grundarna jobbar fem programmerare i verksamheten.
I projektet i Österrike har Caretag använt tekniken för att anpassa öppningshastigheten på dörren till vårdhemmet. Patienterna bär armband försedda med RFID-chip och då en patient ensam närmar sig utgången slår ett larm till och dörren öppnas långsammare så att en vårdare har tid att göra patienten sällskap.
För Region Skåne handlar det om ett informationssystem där kostnaderna för en klinik sammanställs och representeras grafiskt. Tanken är att bygga ut systemet för att också inkludera information som hämtas in genom RFID-chip.
— Det går att tänka sig att man märker medicin och tekniska produkter på sjukhusen. I dag slösar personalen väldigt mycket tid på att leta efter saker, säger Michael Leibig.
RFID-chip, små radiosändare som inte kräver eget batteri, har funnits länge men tekniska framsteg de senaste åren har pressat priset till under en krona för de enklaste chipen. Samtidigt har säkerhetsnivån höjts. Därmed öppnar sig möjligheten att använda tekniken inom nya affärsområden. Michael Leibig räknar med bolaget ska ha minst fem kundprojekt till igång innan årsslutet.
— Det är en beprövad teknik samtidigt som de nya användningsområdena är enorma. Viktigast nu är att bestämma oss för vad vi ska fokusera på, säger Kent Widding Persson.
Joel Lyth