fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

… medan de små haft det tuffare

Storkunder som dragit ner, utköp och fusioner som tagit tid att få på plats. 2010 blev ett mellanår för många av Skånes mindre och mellanstora reklambyråer.

Medan Malmöbyrån ID Kommunikation i praktiken legat still på sin byråintäkt från 2009 på 21 miljoner kronor har Attraction ökat sin intäkt något, från 11,5 miljoner 2009 till 12 miljoner förra året. En förlust på 1,4 miljoner vändes samtidigt till en knapp vinst på 800.000 kronor.

— 2009 präglades av omstruktureringskostnader då vi la ner eventverksamheten. Nu går det åt rätt håll, säger Attractions VD Per Lindeblad.

Bland Attractions kunder finns Telia, E.on, ST-Ericsson och Stockholmsbaserade IT-bolaget Cinteros. 2009 startade byrån ett separat mobilbolag, men det är numera vilande. Attraction, som haft runt 25 anställda som mest, sysselsätter i dag 18 personer. Per Lindeblad räknar med att rekrytera ett par nya under året och att öka byråintäkten till cirka 14 miljoner kronor under 2011.

För tolvmannabyrån Konovalenko backade byråintäkten 2010 med nio procent till 9,6 miljoner kronor, bland annat efter att storkunden Victoria Park skalat ner sin marknadsföringsbudget. Resultatet blev en knapp vinst, uppger VD Mikael Signell.

Även Malmöbyrån Eight minskade något i byråintäkt 2010, trots nytillkomna kunder som Skånska Dagbladet, Malmö högskola och Helsingborgs stad. Byrån hade ett omtumlande 2009 då den köptes ut från McCann-koncernen av fyra anställda med VD Klas Tjebbes i spetsen. Byråintäkten slutade då på cirka 17-18 miljoner kronor, med en förlust på 5,9 miljoner inklusive omstruktureringskostnader.

För The Concept Factory präglades 2010 helt av fusionen med Helsingborgsbaserade Injectum. Byråintäkten slutade på 12,6 miljoner kronor för räkenskapsåret augusti 2009-juli 2010, med 650.000 kronor i förlust.

— Det tog lite längre tid att få allt på plats efter fusionen än vi tänkt oss. Men sedan september har vi legat på en vinstmarginal på 18 procent, säger VD Joachim Lindgren.

Erik Olausson

Storkunder som dragit ner, utköp och fusioner som tagit tid att få på plats. 2010 blev ett mellanår för många […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott.