söndag 24 november 2024

inloggad som

… medan de små haft det tuffare

Storkunder som dragit ner, utköp och fusioner som tagit tid att få på plats. 2010 blev ett mellanår för många av Skånes mindre och mellanstora reklambyråer.

Medan Malmöbyrån ID Kommunikation i praktiken legat still på sin byråintäkt från 2009 på 21 miljoner kronor har Attraction ökat sin intäkt något, från 11,5 miljoner 2009 till 12 miljoner förra året. En förlust på 1,4 miljoner vändes samtidigt till en knapp vinst på 800.000 kronor.

— 2009 präglades av omstruktureringskostnader då vi la ner eventverksamheten. Nu går det åt rätt håll, säger Attractions VD Per Lindeblad.

Bland Attractions kunder finns Telia, E.on, ST-Ericsson och Stockholmsbaserade IT-bolaget Cinteros. 2009 startade byrån ett separat mobilbolag, men det är numera vilande. Attraction, som haft runt 25 anställda som mest, sysselsätter i dag 18 personer. Per Lindeblad räknar med att rekrytera ett par nya under året och att öka byråintäkten till cirka 14 miljoner kronor under 2011.

För tolvmannabyrån Konovalenko backade byråintäkten 2010 med nio procent till 9,6 miljoner kronor, bland annat efter att storkunden Victoria Park skalat ner sin marknadsföringsbudget. Resultatet blev en knapp vinst, uppger VD Mikael Signell.

Även Malmöbyrån Eight minskade något i byråintäkt 2010, trots nytillkomna kunder som Skånska Dagbladet, Malmö högskola och Helsingborgs stad. Byrån hade ett omtumlande 2009 då den köptes ut från McCann-koncernen av fyra anställda med VD Klas Tjebbes i spetsen. Byråintäkten slutade då på cirka 17-18 miljoner kronor, med en förlust på 5,9 miljoner inklusive omstruktureringskostnader.

För The Concept Factory präglades 2010 helt av fusionen med Helsingborgsbaserade Injectum. Byråintäkten slutade på 12,6 miljoner kronor för räkenskapsåret augusti 2009-juli 2010, med 650.000 kronor i förlust.

— Det tog lite längre tid att få allt på plats efter fusionen än vi tänkt oss. Men sedan september har vi legat på en vinstmarginal på 18 procent, säger VD Joachim Lindgren.

Erik Olausson

Storkunder som dragit ner, utköp och fusioner som tagit tid att få på plats. 2010 blev ett mellanår för många […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad