fredag 22 november 2024

inloggad som

40 miljoner till Airsonetts astmabehandling

I en tredelad emission tar Ängelholmsbolaget Airsonett in drygt 40 miljoner kronor från befintliga ägare. Pengarna ska användas för att sätta fart på försäljningen av bolagets luftdusch för astmapatienter och luftreningssystem för operationsmiljöer.

Därmed är tidigare planer på att söka kapital från nya externa ägare framskjutna.

— De senaste resultaten från våra studier var så lovande att de har inspirerat våra nuvarande ägare att köra vidare i egen regi, säger VD Dan Kristensson.

Airsonett har utvecklat en form av luftdusch som placeras över sängen för patienter med särskilt besvärlig och svårbehandlad astma. På så sätt kan patienterna undvika allergener under nattetid vilket minskar besvären också under dagtid. Bolaget har också utvecklat ett ventilationssystem som ska minska risken för luftburna infektioner i operationsmiljöer.

I början av hösten fick Airsonett sina första kunder för luftduschen då tre svenska landsting hyrde in den. Luftreningssystemet har bland annat sålts till privatkliniken ArtClinic i Jönköping och danska HjerteCenter i Varde på Jylland.

Det första steget i emissionen genomfördes i somras när Airsonett tog in 14 miljoner kronor. I oktober påbörjades ett andra steg om 20 miljoner kronor och i en pågående sista del tillkommer 6,3 miljoner kronor. I och med emissionen blir Industrifonden och SEB Företagsinvest ägare till drygt hälften av bolaget, som grundades år 2000. Bland övriga storägare finns familjen Paulsson, genom Bjäre Invest.

Med det nya kapitalet på plats ligger fokus på en rejäl etablering på de svenska, tyska och engelska marknaderna, där bolaget redan har säljkontor. Totalt sysselsätter Airsonett runt 25 personer.

I november delades bolaget upp i Airsonett Homecare och Airsonett Operating Room Innovation för att hantera utvecklingen av astmabehandling respektive luftreningssystemet i två separata enheter.

Joel Lyth

I en tredelad emission tar Ängelholmsbolaget Airsonett in drygt 40 miljoner kronor från befintliga ägare. Pengarna ska användas för att sätta […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Medimi blir norskt

    Lundabolaget Medimi som utvecklar avancerad läkemedelsdosering köper det norska bolaget Med Things som har en likartad produkt. Men trots att det är Medimi som är köparen är det norrmännen som tar kontrollen.

  • Medimi hoppas på svenskt genombrott

    Lundabolaget Medimi har tecknat ett nytt samarbetsavtal med apoteksaktören Apoex. Vd Johan Wiesel hoppas att det ska bli nyckeln till ett genombrott på den svenska marknaden.

  • Ny vd ska ta Starfish till börsen

    Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.

  • Medbeat fick napp i Draknästet

    Tre drakar nappade när Erik Rask pitchade sitt företag Medbeat i SVT:s Draknästet. Drakarnas investeringar värderar bolaget till 84 Mkr, men Erik Rask åkte hem med mer pengar än han sökt. 

  • Nanoecho valde börsnotering trots tufft marknadsklimat

    Nanoecho i Lund tvingades att kraftigt sänka teckningskursen under teckningsperioden inför börsinträdet i augusti. Men på onsdagen kom besked om ett godkännande från Läkemedelsverket och aktien har sedan dess rusat mer än 50 procent.

  • …och trög försäljning för en annan hjärnkylare

    Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Till salu: app mot psykisk ohälsa

    Bolaget bakom hälsoappen Ablemind är försatt i konkurs. Men konkursförvaltaren är optimistisk och tror att han snabbt kan hitta en ny ägare till bolagets digitala verktyg.

  • USA-flytt lyfter Immunovia

    Lundabolaget Immunovia redovisar en kraftigt minskad förlust för årets första kvartal. Flytten över Atlanten och minskad personalstyrka ligger bakom resultatet.