fredag 22 november 2024

inloggad som

Första kunderna för Airsonetts astmadusch

Efter positiva resultat från den hittills största kliniska studien går Ängeholmsbolaget Airsonett in i försäljningsfasen för sin astmabehandlingsapparat. Samtidigt har tekniken fått sina första kunder i tre svenska landsting.

Studien på 282 patienter har ännu inte publicerats i någon tidsskrift. Men enligt VD Dan Kristensson har resultaten redan gjort att bolaget kunnat skala upp verksamheten, bland annat eftersom studien kan visa hur mycket vården kan spara med behandlingsmetoden.

Airsonett har utvecklat en form av luftdusch som placeras över sängen för patienter med särskilt besvärlig och svårbehandlad astma. Genom att minska mängden allergener i den luft som omgärdar patienten på natten kan besvären dämpas även under dagen.

För någon månad sedan fick Airsonett sina första genombrott hos tre svenska landsting. Då det rör sig om hyresavtal gör Dan Kristensson bedömningen att den rent ekonomiska betydelsen av affärerna är begränsade, men han säger samtidigt att ett genombrott i Sverige är avgörande när bolaget nu ska ta sig an de större engelska och tyska marknaderna.

I år har bolaget ökat personalstyrkan från cirka 15 till dagens 25 anställda. Med det positiva resultatet från studien ska styrelsen nu ta ställning till en eventuell större kapitalresning för att påskynda expansionen.

Sedan Airsonett grundades år 2000 har omkring 130 miljoner kronor investerats i bolaget, där Industrifonden och SEB Företagsinvest står för hälften av ägandet. Bland andra storägare finns familjen Paulsson genom Bjäre Invest samt ett fyrtiotal ägare med mindre aktieposter.

Förutom att utveckla en astmabehandling säljer Airsonett sedan tidigare luftreningssystem till operationssalar. Bolaget ska nu delas så att de två verksamheterna hamnar i olika bolag inom samma koncern. I dagläget har Airsonett kontor också i Tyskland, England och USA.

Joel Lyth

Efter positiva resultat från den hittills största kliniska studien går Ängeholmsbolaget Airsonett in i försäljningsfasen för sin astmabehandlingsapparat. Samtidigt har […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Medimi blir norskt

    Lundabolaget Medimi som utvecklar avancerad läkemedelsdosering köper det norska bolaget Med Things som har en likartad produkt. Men trots att det är Medimi som är köparen är det norrmännen som tar kontrollen.

  • Medimi hoppas på svenskt genombrott

    Lundabolaget Medimi har tecknat ett nytt samarbetsavtal med apoteksaktören Apoex. Vd Johan Wiesel hoppas att det ska bli nyckeln till ett genombrott på den svenska marknaden.

  • Ny vd ska ta Starfish till börsen

    Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.

  • Medbeat fick napp i Draknästet

    Tre drakar nappade när Erik Rask pitchade sitt företag Medbeat i SVT:s Draknästet. Drakarnas investeringar värderar bolaget till 84 Mkr, men Erik Rask åkte hem med mer pengar än han sökt. 

  • Nanoecho valde börsnotering trots tufft marknadsklimat

    Nanoecho i Lund tvingades att kraftigt sänka teckningskursen under teckningsperioden inför börsinträdet i augusti. Men på onsdagen kom besked om ett godkännande från Läkemedelsverket och aktien har sedan dess rusat mer än 50 procent.

  • …och trög försäljning för en annan hjärnkylare

    Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Till salu: app mot psykisk ohälsa

    Bolaget bakom hälsoappen Ablemind är försatt i konkurs. Men konkursförvaltaren är optimistisk och tror att han snabbt kan hitta en ny ägare till bolagets digitala verktyg.

  • USA-flytt lyfter Immunovia

    Lundabolaget Immunovia redovisar en kraftigt minskad förlust för årets första kvartal. Flytten över Atlanten och minskad personalstyrka ligger bakom resultatet.