Ikea, Alfa Laval och Microsoft. Det är trångt bland de tunga namnen i den nya projektgrupp som Malmö Högskola dragit igång kring lärande och nya medier.
Även SKF, Sony Ericsson, Volvo och Tetra Pak deltar i det treåriga projektet, som än så länge saknar namn. Det är ingen slump att de alla är multinationella jättar, målet är att utforska hur webb-, mobilteknik och sociala medier kan användas för utbildning och förändringsarbete i stora organisationer med många kulturer.
— Det handlar om att försöka få fram konkreta metoder för hur man kan använda nya medier på ett pedagogiskt vettigt sätt, säger Eva Engquist, vicerektor vid Malmö högskola.
Arbetet är tänkt att bedrivas som forsknings- och utvecklingsprojekt inom ramen för Medea, en nystartad kompetensutvecklingsmiljö inom området nya medier uppbackad av KK-stiftelsen. De exakta formerna för arbetet och hur många som kommer att vara inblandade från högskolan respektive de deltagande företagen är fortfarande en öppen fråga, uppger projektledare Bo Müller.
— Det är det vi ska börja med att titta närmare på till hösten när projektet startar, säger han.
Erik Olausson