fredag 14 juni 2024

inloggad som

Mjölkbråk slutar med förlikning

En förlikning blev resultatet av Baristabråket, där Skånemejerier stämt Arla för varumärkesintrång. Detaljerna i uppgörelsen hålls hemliga, men Arla får fortsätta att sälja sin Baristamjölk.

 

Skånemejerier säljer sedan 2004 en speciell mjölk för kaffedrinkar, kallad Latte del Barista, och har registrerat varumärket inom varuslaget mjölk. När Arla lanserade produkten Baristamjölk ansåg Skånemejerier att företaget gjort sig skyldigt till varumärkesintrång. I somras stämde det skånska bolaget sina konkurrenter.

 

Arla har å sin sida hänvisat till ett licensavtal med den norska aromtillverkaren Storms, som har registrerat namnet Barista inom varuslaget kaffe. Därmed anser Arla att registreringen även omfattar tillbehör till kaffedrycker.

 

Konflikten gick så långt som till en anklagande argumentation från båda sidor i inlagor till tingsrätten, men innan ärendet hann avgöras drog alltså Skånemejerier tillbaka sin stämningsansökan.

 

— Vi har gjort en affärsuppgörelse och väljer att inte gå ut med någon information om vad den innebär. Men vi tycker att den är bra, säger Skånemejeriers varumärkeschef Marie Tiljander.

 

Även Arla ser positivt på förlikningen och möjligheten att fortsätta sälja sin Baristamjölk.

 

— Vi är glada att vi löst saken med Skånemejerier, säger företagets Sverigechef Anders Svensson.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Ny IT-konsult utmanar i Skåne

    Skånska IT- och teknikkonsulter får se upp. Nu kommer en konkurrent i form av det norskgrundade Tech Seed som etablerar sig i Malmö. Åsa Melvanius är härförare i det skånska korståget.

  • Senzagen på offensiven

    Men 37 nya miljoner ska Senzagen, med vd Peter Nählstedt, gå på offensiven för att bredda produktportföljen och följa kunderna hela vägen till marknaden.

  • 740 Mkr till Sandberg

    Camurus huvudägare Sandberg Development sålde här om dagen aktier i Camurus för 740 Mkr. Vd Stefan Persson berättar varför.