Ett drygt år efter att österrikiska Isi Group köpte Hövdings konkursbo står det klart: Den fjärde generationen av Hövdinghjälmen är på väg. Och den kommer delvis från Lund.
Malmöbolaget Hövding, som gjort sig känt för sina airbagcykelhjälmar, gick i konkurs med buller och bång i slutet av 2023. Detta efter att Konsumentverket i november samma år förbjudit försäljningen av hjälmen Hövding 3, bolagets enda produkt. Konsumentverket bedömde att hjälmen hade stora säkerhetsbrister, något bolaget bestred.
Hövdings helägare Joel Eklund kallade Konsumentverkets agerande för ett rättsövergrepp.

Ett permanent köpstopp och återkallelse överklagades av Hövding till Förvaltningsrätten, där bolaget också fick rätt, men skadan var redan skedd och bolaget lämnade in en konkursansökan precis före jul i december 2023.
I februari 2024 blev det offentligt att den österrikiska industrikoncernen Isi Group, som gör såväl gräddsifoner som tryckgaskomponenter och airbags, köpte delar av konkursboet. De köpte inte inventarier och lagret av Hövding 3-hjälmar, men däremot all teknologi, patent, IP-rättigheter och kunskap som tillhörde bolaget. Konkursförvaltaren Johan Klåvus var mycket fåordig om affären och ville inte uppge någon köpeskilling.
I konkursboets prospekt angavs att Hövding hade påbörjat utvecklingen av en fjärde generation Hövding-hjälm och att den, med rätt satsning, skulle kunna göra entré på marknaden inom två år.
Förbereder marknadsreintroduktion
Nu står det klart att ett av Isi Groups dotterbolag, Isi Automotive Group, valt att gå vidare med detta, men väljer att än så länge att säga minsta möjliga om satsningen.
— Vi är fortfarande i förberedelsefasen inför att göra en lyckad marknadsreintroduktion och föredrar att fokusera på utveckling och planering just nu, skriver Alexander Haag, chef för bärbara airbags på Isi Automotive i ett mail till Rapidus.
Alexander Haag vill ännu inte prata om när en Hövding 4 kan lanseras, eller på vilka marknader hjälmen planerar att säljas. Han vill heller inte kommentera frågan om hur Isi Automotive ska säkerställa att Hövding 4 inte råkar ut för samma problem hos Konsumentverket som sin föregångare.
Utvecklas i Lund
Hjälmen kommer fortsatt att ha en stark koppling till Skåne. Ingenjörskonsulterna på Lundinova, ett dotterbolag till Sigma Connectivity, kommer att vara med i utvecklingen av den nya hjälmen, precis som de har varit vid tidigare Hövdingmodeller.
— Vi är samarbetspartner när det gäller produktutveckling och ansvarar för delar av produktutvecklingen, säger Johannes Book, som är projektledare på Lundinova.
Det är bland annat mjukvaruutvecklingen som Lundinova kommer att ansvara för, liksom appfunktionaliteten. Eftersom det är Isi Automotive som är produktägare får Lundinova inte lov att avslöja mer än så, men Johannes Book berättar att det för dem är ett stort avtal.
— Vi är fantastiskt glada för att få vara med på resan. Produkten är en innovation som vi är superstolta att ha nära oss, säger Johannes Book till Rapidus.
Konsumentverket är tyst
Strax efter Hövdings konkurs skrev medgrundaren och uppfinnaren av Hövding 1 och 2, Anna Haupt, som vid det laget lämnat bolaget, ett öppet svar på Konsumentverkets kritik i Dagens Industri. Hon avslutade texten med en träffsäker framtidsspaning, och med en fråga som fortfarande är av högsta relevans:
”Kanske kommer den österrikiska gasgeneratortillverkaren iSi att utveckla en Hövding 4, trogen underleverantör till Hövding sedan starten. De levererade till Hövding med säkerhetskrav framtagna för bilindustrin. Skulle en Hövding 4 få säljas i Sverige eller är ett huvudskydd som inte sitter på huvudet numera för djärvt för Konsumentverket?”
Rapidus har sökt Konumentverket men inte fått svar.
Julia Fryklund