Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.
Starfish of Sweden har utvecklat en teknik som ska förhindra att trycksår uppstår, exempelvis inom vården.
Micael Gustafsson säger att han har som mål att den kliniska studie som nyligen påbörjades ska färdigställas före årsskiftet och att göra bolaget mer utåtriktat.
– Vi har legat väldigt lågt innan patenten varit inskickade. Men nu är det svenska patentet är godkänt och det amerikanska i alla fall publicerat.
Hans tredje uppgift är ta tekniken till marknaden med ambitionen att ha kommersiella intäkter inom 12 månader med en licensieringsmodell.
– Uptake-tiden för innovationer i vården är i genomsnitt 17 år. Därför har vi dialoger med aktörer som redan finns på marknaden, som har försäljningskanalerna och till och med avtalen med vården.
Micael Gustafsson var i sin förra vd-roll med om att notera den digitala sömntjänsten Learning to Sleep. Bolaget försattes i konkurs i början av året efter att ersättningen från sjukvården, som var grunden i bolagets affärsmodell, sänkts drastiskt.
När Starfish of Swedens medgrundare och ordförande Jim Roslund tidigare i år gästade Rapidus podd Lejonkulan var han tydlig med tankar på att ta bolaget till börsen.
– Det finns absolut på agendan. Vi har ett antal milstolpar som vi hoppas vi nå inom den närmaste tolv månadersperioden. Det handlar bland annat om att börja få kommersiella intäkter och om att ha slutfört den kliniska studien. Når vi det är det inte osannolikt att vi påbörjar en IPO-process, så det skulle i praktiken betyda nästa höst, säger Micael Gustafsson.
Vården är bara ett av affärsområdena bolaget ser framför sig.
– Fordonsindustrin är hyperintressant, vi har aerospace med flygstolar och annat som också är intressant för vår produkt. Den kan finnas i kontorsstolar och vi har en lösning för plåsterprodukter också. Metoden går att applicera på många områden.
En tanke är att bygga upp dotterbolag inom de olika segmenten.
– Vi har dialoger igång med intresserade av att starta och driva dotterbolagen, personer med bättre ingångar än vad vi har mot till exempel fordonsindustrin eller inom kontorsmöbler.
Tidigare i år tog Starfish of Sweden in fem miljoner kronor i en runda där ankarinvesterarna hette Greg Dingizian och Percy Nilsson. Kassan är därmed välfylld, menar Micael Gustafsson.
På ägarlistan, liksom i styrelsen, märks bland andra också tidigare Addera Care-vd-n Michael Hermansson och Additude-profilen Sam Aston. Största ägare är grundaren och innovatören bakom tekniken Jonas Ahlqvist tillsammans med Jim Roslund.
Ola Nilsson