torsdag 3 oktober 2024

inloggad som

Ny vd ska ta Starfish till börsen

|  
|  

Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.

Starfish of Sweden har utvecklat en teknik som ska förhindra att trycksår uppstår, exempelvis inom vården.

Micael Gustafsson säger att han har som mål att den kliniska studie som nyligen påbörjades ska färdigställas före årsskiftet och att göra bolaget mer utåtriktat.

– Vi har legat väldigt lågt innan patenten varit inskickade. Men nu är det svenska patentet är godkänt och det amerikanska i alla fall publicerat.

Hans tredje uppgift är ta tekniken till marknaden med ambitionen att ha kommersiella intäkter inom 12 månader med en licensieringsmodell.

– Uptake-tiden för innovationer i vården är i genomsnitt 17 år. Därför har vi dialoger med aktörer som redan finns på marknaden, som har försäljningskanalerna och till och med avtalen med vården.

Micael Gustafsson var i sin förra vd-roll med om att notera den digitala sömntjänsten Learning to Sleep. Bolaget försattes i konkurs i början av året efter att ersättningen från sjukvården, som var grunden i bolagets affärsmodell, sänkts drastiskt.

När Starfish of Swedens medgrundare och ordförande Jim Roslund tidigare i år gästade Rapidus podd Lejonkulan var han tydlig med tankar på att ta bolaget till börsen.

– Det finns absolut på agendan. Vi har ett antal milstolpar som vi hoppas vi nå inom den närmaste tolv månadersperioden. Det handlar bland annat om att börja få kommersiella intäkter och om att ha slutfört den kliniska studien. Når vi det är det inte osannolikt att vi påbörjar en IPO-process, så det skulle i praktiken betyda nästa höst, säger Micael Gustafsson.

Vården är bara ett av affärsområdena bolaget ser framför sig.

– Fordonsindustrin är hyperintressant, vi har aerospace med flygstolar och annat som också är intressant för vår produkt. Den kan finnas i kontorsstolar och vi har en lösning för plåsterprodukter också. Metoden går att applicera på många områden.

En tanke är att bygga upp dotterbolag inom de olika segmenten.

– Vi har dialoger igång med intresserade av att starta och driva dotterbolagen, personer med bättre ingångar än vad vi har mot till exempel fordonsindustrin eller inom kontorsmöbler.

Tidigare i år tog Starfish of Sweden in fem miljoner kronor i en runda där ankarinvesterarna hette Greg Dingizian och Percy Nilsson. Kassan är därmed välfylld, menar Micael Gustafsson.

På ägarlistan, liksom i styrelsen, märks bland andra också tidigare Addera Care-vd-n Michael Hermansson och Additude-profilen Sam Aston. Största ägare är grundaren och innovatören bakom tekniken Jonas Ahlqvist tillsammans med Jim Roslund.

Ola Nilsson

Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Därför fick Rugvistas vd sparken

    Börsnoterade Rugvista i Malmö, som säljer mattor på nätet, har sparkat sin vd som fick gå på dagen. Bolagets ordförande och e-handelsprofilen Martin Benckert berättar varför.

  • Nystart för Sensative

    IoT-bolaget Sensative led svårt under pandemin. Men nu spänns bågen igen. Med tre nyemissioner bara i år och med en ny marknadsstrategi ska omsättningen fördubblas årligen och bolaget nå lönsamhet.

  • Lundoch får fart av Ozempic-utmanare

    Lundaforskaren Yang De Marinis tar flera kliv framåt med sitt diabetesdiagnostikbolag Lundoch Diagnostics. Bolaget samarbetar med läkemedelsjätten Eli Lilly som med sin diabetesmedicin Mounjaro utmanar Novo Nordisks Ozempic.


  • Medimi blir norskt

    Lundabolaget Medimi som utvecklar avancerad läkemedelsdosering köper det norska bolaget Med Things som har en likartad produkt. Men trots att det är Medimi som är köparen är det norrmännen som tar kontrollen.

  • Medimi hoppas på svenskt genombrott

    Lundabolaget Medimi har tecknat ett nytt samarbetsavtal med apoteksaktören Apoex. Vd Johan Wiesel hoppas att det ska bli nyckeln till ett genombrott på den svenska marknaden.

  • Medbeat fick napp i Draknästet

    Tre drakar nappade när Erik Rask pitchade sitt företag Medbeat i SVT:s Draknästet. Drakarnas investeringar värderar bolaget till 84 Mkr, men Erik Rask åkte hem med mer pengar än han sökt. 

  • Nanoecho valde börsnotering trots tufft marknadsklimat

    Nanoecho i Lund tvingades att kraftigt sänka teckningskursen under teckningsperioden inför börsinträdet i augusti. Men på onsdagen kom besked om ett godkännande från Läkemedelsverket och aktien har sedan dess rusat mer än 50 procent.

  • …och trög försäljning för en annan hjärnkylare

    Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Till salu: app mot psykisk ohälsa

    Bolaget bakom hälsoappen Ablemind är försatt i konkurs. Men konkursförvaltaren är optimistisk och tror att han snabbt kan hitta en ny ägare till bolagets digitala verktyg.

  • USA-flytt lyfter Immunovia

    Lundabolaget Immunovia redovisar en kraftigt minskad förlust för årets första kvartal. Flytten över Atlanten och minskad personalstyrka ligger bakom resultatet.

  • Braincool polisanmäler vd:n

    Braincool har sparkat och polisanmält sin vd som påstås ha tagit 7,65 miljoner kronor från bolaget utan lov. Samtidigt avslöjar Lundabolaget att kapitalbehovet nu bedöms uppgå till uppåt 95 Mkr.