tisdag 3 december 2024

inloggad som

Enzymatica byter affärsmodell

|  
|  

Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.

Det är inte en bra idé att frakta färdiga produkter över hela jorden. Bättre då att låta långväga partners tillverka själva enligt ett patenterat recept. Det är kontentan av Enzymaticas nya affärsmodell.

”Vi har under våren fört diskussioner med flera potentiella partners och då förstått att vissa av dem vill kontrollera produktionsledet i större utsträckning. Detta gäller framför allt marknader på stort geografiskt avstånd från vår kontraktstillverkare i Spanien. Därför kommer vi att erbjuda partners att köpa enzymet från Enzymatica men själva sköta slutproduktionen”, skriver ordförande Bengt Baron i ett pressmeddelande.

En ny affärsmodell skulle innebära att bolaget gradvis förflyttas från enbart att producera konsumentprodukter till också bli leverantör av enzymformuleringar baserade på den teknik som används i Coldzyme.

Genom att teckna avtal med ledande aktörer på stora marknader som Kina, Japan och USA kan produkterna produceras på respektive marknader, i stället för som i dag via kontraktstillverkaren i Spanien. Därmed kan långa transporter av färdig produkt undvikas, vilket blir mer kostnadseffektivt och dessutom förlänger hållbarheten i butik.

Förhandlingarna med nya partners beräknas dock ta tid och därför skjuter Enzymatica de finansiella målen på framtiden.

Det finansiella mål som kommunicerades 2021 är en nettoomsättning om minst 600 Mkr och en EBIT-marginal om minst 28 % vilket skulle ge cirka 170 MSEK i EBIT vid utgången av 2026. Målens storlek behålls men året att nå dem sätts nu till 2027.

Gunnar Wrede

Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Han går från blåsväder till värme

    Rapidus skrev den 18 september att Patrik Melin med omedelbar verkan och på egen begäran lämnade sitt jobb som finanschef på Doxa. Avhoppet kom bara några veckor efter att Doxas vd Victor Persson lämnat sin post.

  • Ambassadören: Bestäm er

    Att man från Skåne lobbar okoordinerat för tre nya fasta förbindelser över Öresund är inte bästa strategin om man vill få till en av dem. Det säger Sveriges ambassadör i Danmark, Hans Wallmark.


  • Medimi blir norskt

    Lundabolaget Medimi som utvecklar avancerad läkemedelsdosering köper det norska bolaget Med Things som har en likartad produkt. Men trots att det är Medimi som är köparen är det norrmännen som tar kontrollen.

  • Medimi hoppas på svenskt genombrott

    Lundabolaget Medimi har tecknat ett nytt samarbetsavtal med apoteksaktören Apoex. Vd Johan Wiesel hoppas att det ska bli nyckeln till ett genombrott på den svenska marknaden.

  • Ny vd ska ta Starfish till börsen

    Förre Learning to Sleep-vd:n Micael Gustafsson blir ny vd i Starfish of Sweden. Nu ska han ta bolagets teknik till marknaden. En kommande notering finns med i planerna.

  • Medbeat fick napp i Draknästet

    Tre drakar nappade när Erik Rask pitchade sitt företag Medbeat i SVT:s Draknästet. Drakarnas investeringar värderar bolaget till 84 Mkr, men Erik Rask åkte hem med mer pengar än han sökt. 

  • Nanoecho valde börsnotering trots tufft marknadsklimat

    Nanoecho i Lund tvingades att kraftigt sänka teckningskursen under teckningsperioden inför börsinträdet i augusti. Men på onsdagen kom besked om ett godkännande från Läkemedelsverket och aktien har sedan dess rusat mer än 50 procent.

  • …och trög försäljning för en annan hjärnkylare

    Dignitanas nye vd Fredrik Jonsson ärver svaga siffror för kvartal två. Fokus ligger nu på att bredda erbjudandet till bolagets kunder, som är kliniker som ger cellgiftbehandling till cancerpatienter.

  • Färgrikt bolag söker kapital

    Lundabolaget Mantis Photonics letar finansiering för att vidareutveckla sitt instrument för en ny typ av medicinska undersökningar av ögats näthinna.

  • Till salu: app mot psykisk ohälsa

    Bolaget bakom hälsoappen Ablemind är försatt i konkurs. Men konkursförvaltaren är optimistisk och tror att han snabbt kan hitta en ny ägare till bolagets digitala verktyg.

  • USA-flytt lyfter Immunovia

    Lundabolaget Immunovia redovisar en kraftigt minskad förlust för årets första kvartal. Flytten över Atlanten och minskad personalstyrka ligger bakom resultatet.

  • Braincool polisanmäler vd:n

    Braincool har sparkat och polisanmält sin vd som påstås ha tagit 7,65 miljoner kronor från bolaget utan lov. Samtidigt avslöjar Lundabolaget att kapitalbehovet nu bedöms uppgå till uppåt 95 Mkr.