tisdag 3 december 2024

inloggad som

Hon ska rädda Veg of Lund

|  
|  

Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

Efter Fredrik Carlings plötsliga avgång i oktober blev Helene Nielsen Veg of Lunds femte vd på 2,5 år. Då hade hon jobbat för bolaget i ett halvår som försäljningschef. Hon hade kommit in under en pågående omorganisering av bolaget och tog med sig erfarenheter av export och försäljning från företag som Oatly, Tweek och Sproud. 

Helene Nielsen

– Jag gick framför allt igång på hållbarheten och skalbarheten i produkten. Havredrycker har ju blivit lite omdebatterade bland annat på grund av deras GI-index och massproduktionens miljöpåverkan, säger Helene Nielsen och fortsätter: 

– Vår unika innovation gör att traditionella mejerier ganska enkelt kan ställa om till att producera vår dryck. Vi har alltså möjlighet att så småningom börja sälja produktionslicenser. Potatis växer dessutom nästan överallt i världen så vi kan verkligen att skala upp snabbt. 

GI-index mäter hur blodsockernivån påverkas av ett livsmedel och havredrycker ligger i regel en bra bit högre än vanlig mjölk. Enligt Helene Nielsen ligger Dug i nivå med komjölk, men med lägre sockerhalt.

Veg of Lund lanserade sin första produkt redan 2018 men lyckades inte slå igenom bland konsumenterna. Helene Nielsen säger att det bland annat berodde på att smaken upplevdes som kärv och alltför söt. Men sedan dess har receptet uppdaterats och nu lanseras drycken igen med ny förpackning.

Potatisdrycken Dug

– Vi har uppgraderat receptet i två omgångar och fått väldigt bra respons. Jag känner mig trygg med smaken. Samtidigt gör vi en helomvändning med förpackningen. Vi vill visa tydligt att det är en unik produkt och jobbar mycket med bilder för att kunna sjösätta den i många länder samtidigt, säger Helene Nielsen. 

Veg of Lunds styrelse beslutade nyligen att sänka sitt finansiella mål till 80 miljoner kronor i omsättning 2025 och ett positivt rörelseresultat. Det ska, förutom genom ökad försäljning, nås genom nedskärningar som Helene Nielsen genomfört den senaste tiden, som att avveckla det brittiska dotterbolaget. 

Fokus ligger på att växa i Sverige och hitta nya distributörer i andra länder. Dug säljs redan i flera länder, men volymerna behöver bli större och marknaderna fler för att företaget ska klara sig på egna ben. I januari tog bolaget 1,75 Mkr i konvertibellån och enligt Helene Nielsen kan bolaget komma att behöva ytterligare kapital senare i år. 

– Vi kommer att se över om vi behöver genomföra en runda till i år för att ge oss de bästa förutsättningarna. Nästa år hoppas vi att det har tagit fart. Just nu är det mycket som händer, vi har nya distributionsavtal och bearbetar flera kommuner i Sverige. Vi har en mängd varuprover ute hos stora aktörer och fötter som springer för oss överallt. Skjuter man inte gör man inga mål, säger hon. 

Bolagets aktie noterades på First North i januari 2020 med en teckningskurs på 11 kronor per aktie. I skrivande stund står aktiekursen strax över kronan, efter att ha toppat runt 34 kronor hösten 2021. 

Emiliano Strauss

Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Han går från blåsväder till värme

    Rapidus skrev den 18 september att Patrik Melin med omedelbar verkan och på egen begäran lämnade sitt jobb som finanschef på Doxa. Avhoppet kom bara några veckor efter att Doxas vd Victor Persson lämnat sin post.

  • Ambassadören: Bestäm er

    Att man från Skåne lobbar okoordinerat för tre nya fasta förbindelser över Öresund är inte bästa strategin om man vill få till en av dem. Det säger Sveriges ambassadör i Danmark, Hans Wallmark.


  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Opticept pressar spanska oliver

    Opticept i Lund kommer in på den spanska olivoljemarknaden som lidit svårt av torka på senare år. En första försäljning av maskiner som ökar oljeutvinningen går till ett stort olivoljekooperativ.