Både Thule och Duni föreslog höjd utdelning i rapporterna i fredags, men aktierna gick åt olika håll.
Fritidspryl-företaget Thule redovisar en försäljning på 1.566 miljoner kronor för det fjärde kvartalet. Det var en minskning med 5,2 procent. Rörelseresultatet förbättrades dock från 4 Mkr till 53 Mkr, vilket gav en marginal på 3,4 procent. Styrelsen föreslår att utdelningen höjs från 9,20 kronor per aktie till 9,50 kronor. Det motsvarar en direktavkastning på 3,2 procent, räknat på aktiekursen på måndagmorgonen. Aktien steg på fredagen.
”Försäljningen i det fjärde kvartalet, årets minsta, minskade med 6 procent (konstant valuta) jämfört med samma period föregående år. Kvartalet påverkas väsentligt av den förväntade försäljningsminskningen inom RV Products (Recreational Vehicles), där branschen genomgår en svagare period. I övrigt drevs tillväxten i huvudsak av nya Thule-produkter”, skriver vd Mattias Ankarberg i rapporten.
Duni
Även servettbolaget Duni föreslår en höjd utdelning, från 3 kronor per aktie till 5 kronor. Det ger en direktavkastning på 4,9 procent. Aktiemarknaden reagerade dock negativt på bolagets rapport.
Försäljningen stannade på 1.971 Mkr i fjärde kvartalet, i princip oförändrat. Organiskt var det dock en minskning med 5 procent. Rörelseresultatet ökade med 25 procent till 191 Mkr. Det gav en marginalhöjning från 5,1 procent till 8,7 procent.
”Året har präglats av en stabilare marknad med tillväxt och ökad lönsamhet som följd. Fokus har legat på att hantera förhållandet mellan pris och kostnader i en stigande och sedan delvis sjunkande inflationsmiljö, skriver vd Robert Dackeskog i rapporten, och fortsätter:
”Trots en turbulent omvärld, som resulterat i minskat utrymme i hushållsekonomin för många konsumenter, har människor fortsatt att äta ute. Tillväxten, i relation till tidigare två år, har nu dock dämpats beroende på den kraftiga ökning i efterfrågan som uppstod i samband med pandemin.”
Gunnar Wrede