Rapidus har släppt två nya avsnitt av podden Lejonkulan. Som vanligt är det tvära kast mellan branscher och faser som bolagen befinner sig i.
I det senaste avsnittet gästas Janne Dahlqvist av Pharmista Technologies grundare Alice Mattsson, en av Rapidus 34:or. Bolaget utvecklar ett återanvändningsbart graviditetstest, med hjälp av en patenterad teknikplattform för hemmatester.
Den globala marknaden för graviditetstest är enorm och många kvinnor konsumerar flera test i månaden. Ändå har det inte skett någon större utveckling inom området, vilket Pharmista och Alice Mattsson vill ändra på. Men hur stor beteendeförändring innebär produkten för kunden? Och vem är kärnkunden? Vilken marknad bör bolaget satsa på först? Lyssna på avsnitt 8 nedan för att höra svaren.
Veckan innan gästades Lejonkulan av Imvi Labs och Peter Carlsson, vd och medgrundare. Bolaget befinner sig i ett betydligt senare skede än Pharmista och kämpar med helt andra utmaningar. Produkten är en virtual reality-lösning för personer med samsynsproblem, en nedsättning i ögonkoordinationen som bland annat gör läsning mer utmanande.
Problemet är vanligt förekommande bland personer med ADHD, dyslexi och dyskalkyli – men enligt flera källor är det betydligt mer utbrett än så. Hur säljer man en lösning på ett problem som väldigt få känner till? Hur skalar man upp en sådan produkt? Och kan vem som helst träna upp sin läshastighet med bolagets teknik? Lyssna på svaren i avsnitt 7 av Lejonkulan.