Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Dagens rapporter kommer från läkemedelsbolag och matthandlare.
Camurus
Forskningsbaserade läkemedelsbolaget Camurus omsättning steg 59,1 procent till 384 miljoner kronor för det tredje kvartalet.
”Tillväxten förklaras främst av en ökad försäljning av Buvidal, och att en engångsintäkt på 25 miljoner kronor i samband med att Braeburns optionsperiod för Buvidal i Kina, Japan, Taiwan och Korea löpt ut”, kommenterar Camurus vd Fredrik Tiberg.
Rörelseresultatet för perioden blev 104 Mkr, jämfört med 41,4 Mkr för samma period i fjol. Ökningen i resultatet hänvisas till ökad försäljning, förbättrad bruttomarginal och positiva valutaeffekter.
Camurus uppskattar att drygt 45.000 patienter ska ha behandlats med Buvidal vid slutet av kvartalet och bolaget har nu rättigheterna till Buvidal på samtliga marknader förutom i Nordamerika. I USA har Camurus däremot lanserat Brixadi mot opioidberoende. Det har skett genom licenspartnern Braeburn.
”Försäljningen har kommit igång bra i USA och under perioden kunde vi redovisa en royaltyintäkt om 1,2 miljoner kronor avseende de första tre veckornas försäljning av Brixadi i USA”, kommenterar Fredrik Tiberg.
Camurus kom nyligen med en omvänd vinstvarning för helåret, där utsikterna för både intäkter och resultat skruvats upp. Resultat före skatt väntas landa någonstans mellan 525 och 600 Mkr, jämfört med tidigare 425 – 525 Mkr.
Rugvista
När Rugvista, som säljer mattor på nätet, lägger korten på bordet redovisar bolaget ett rörelseresultat på 18,6 miljoner kronor för det tredje kvartalet, jämfört med 16,6 Mkr för samma period förra året.
Nettoomsättningen landade på 160 Mkr och den organiska tillväxten uppgick till 14 procent.
”Att vi levererar lönsam organisk tillväxt, trots ett utmanande makroekonomiskt läge i merparten av Europa, är bevis på att vi effektivt navigerar marknadsförutsättningarna”, konstaterar Rugvistas vd Michael Lindskog.
Enligt mattchefen är utsikterna för resten av året osäkra då det makroekonomiska klimatet överlag är svagt och bolaget möter mer utmanande jämförelsetal från sista kvartalet 2022.
”Vi fortsätter att fokusera på att effektivt navigera marknaden och ser fram emot att fortsätta leverera på vår strategiska agenda samt att exekvera vår kommersiella plan för årets högsäsong”, skriver Michael Lindskog i delårsrapporten.
Martin Linderoth