fredag 22 november 2024

inloggad som

Snart kan vi köpa odlat kött

|  
|  

Uppstartsbolaget Re:meat tar fram processer för att odla fram köttfärs i stora bioreaktorer. Bolagets vision är att om fem år kunna bygga fabriker som ger 10.000 ton köttfärs per år.

Re:meat träffar just nu investerare och folk från livsmedelsbranschen runt om i Sverige.

– Vi har lärt oss hur viktigt det är att välja story-telling så att investerare, livsmedelsbolag och framtida konsumenter blir intresserade. Bland annat berättar vi att vårt kött inte är konstgjort kött utan riktigt kött, det är sättet det tillverkas på som är uppdaterat. Om man tittar i mikroskop ser man att det är riktigt kött, säger Jacob Peterson, vd för Re:meat.

Odlingstekniken liknar den som används för att tillverka vanlig bagerijäst, yoghurt och öl. Re:meat startar med några få celler ur ett vävnadsprov, litet som ett riskorn, taget från muskeln hos ett köttdjur. Därefter odlas cellerna och växer i näringsrik buljong tills ett stort antal celler bildar köttfärs.

Bolaget håller på att optimera processen och siktar på att sänka tillverkningskostnaden till en tiondel av vad man i dag klarar av med befintlig teknik för odlat kött.

– Vårt utbyte är 50 procent, det vill säga för 20 kalorier input får vi 10 kalorier output. Vår närmaste konkurrent når 20 procent. Vid nötdjursuppfödning är motsvarande siffra 4 procent. Marie Gibbons har utvecklat vår specifika näringsbuljong, och är med sina åtta år i branschen en av de mest erfarna i världen, säger Jacob Peterson.

Re:meat försöker påverka myndigheterna att inkludera odlat kött i Livsmedelsstrategin 2.0 som just nu håller på att tas fram, berättar han.

– Flera europeiska länder har redan förstått att man måste ändra på hur vi producerar livsmedel, bli effektivare. I Sverige ”spelar inte” klimatargument lika bra som tidigare, med dagens regering. Bättre då att tala om matsäkerhet och brist på åkerareal för foderodling. I länder som Israel och Holland är detta extremt viktigt.

Re:meat grundades förra året av Jacob Peterson tillsammans med Marie Gibbons, utvecklingschef (till höger i bild), och Gittan Schiöld, affärsutvecklingschef (i mitten i bild).

Elisabet Ottosson

Grundarna bakom bolaget Re:meat träffar just nu investerare. Målet – 10 000 ton odlad köttfärs per år.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.