fredag 22 november 2024

inloggad som

Het emissionsvår väntar på smålistorna

|  

Kort sagt: Antalet nyemissioner har alltid varit stort på de mindre handelsplatserna. 2020 kommer knappast att bli ett undantag. Tvärtom leder det starka börsklimatet – i kombination med att kassorna börjar sina hos många företag som sökt sig till listorna de senaste åren – till att en lång rad nyemissioner sannolikt förbereds just nu. Det betyder att det är hög tid att stärka banden till bolagens supporterskaror

Av Anders Haskel, Börskrönikör

Det viktigaste skälet till att hundratals bolag sökt sig till de svenska börslistorna de senaste åren är att de haft svårt att hitta kapital på annat sätt. Det är ofta verksamheter utan intäkter och med långa utvecklingstider. Det betyder i de allra flesta fall att de förr eller senare måste be sina aktieägare och andra intresserade om påfyllning av kassan.

Under 2019 genomfördes som exempel 61 emissioner av bolagen på Spotlight-listan. Hittills i år handlar det om 14 bolag enligt information på Spotlights hemsida. Och antalet lär öka rejält efterhand som året går. Om inte ett radikalt försämrat börshumör sätter hinder i vägen är det mycket möjligt att siffran slår rekordet från 2018 med 72 emissioner. Till detta kommer alla de kapitalanskaffningar som genomförs av bolag på andra listor.

Att emissionsaktiviteten lär bli hög inte minst under våren hänger inte bara samman med de kapitalbehov som efterhand uppstår i bolagen. Det händer tyvärr då och då att styrelser väntar för länge och att kapitalbehovet blivit akut när emissionen presenteras. Men i de flesta fall försöker naturligtvis styrelsen arbeta med framförhållning och därmed ta in pengar i god tid innan kassakistan är tom. Dessutom kommer en del bolag att försöka utnyttja en stark börs till att fylla på med nya pengar som de vet kommer att behövas längre fram. Det brukar ju sägas att nyemission ska man göra när man kan. Inte när man måste.

För aktieägarna är det viktigt att i god tid se att påfyllning av nytt kapital kommer att behövas. I takt med att kassan krymper tenderar aktiekursen att röra sig nedåt, förutsatt att inte bolaget lyckas presentera överraskande goda nyheter. Det räcker knappast att verksamheten utvecklas i linje med den kommunicerade affärsplanen. En hotande nyemission är nästan alltid skadlig för aktiekursen vilket också ofta syns när nyheten kommer att en emission är planerad. Kursfall på 10-20 procent är inte ovanliga.

För att säkerställa att emissionen lyckas sätts emissionskursen ofta med kraftig rabatt jämfört med aktuell börskurs. Det innebär i sin tur att utspädningen blir kraftig för de aktieägare som inte kan eller vill vara med i emissionen. Visserligen handlas det normalt med teckningsrätter vilket gör att de aktieägare som inte vill vara med kan få ut en del av sitt värde, men handeln fungerar ofta mindre bra. Kursen på teckningsrätterna pressas dessutom ofta ned mot noll och det leder till att det i praktiken blir meningslöst för mindre aktieägare att sälja sina rätter.

Hur kan då bolagen arbeta för att underlätta framtida emissioner och dessutom försöka göra dem så attraktiva som möjligt för både nya och befintliga ägare?

Svaret är att det inte finns någon snabb och enkel lösning. I stället handlar det om att vara långsiktig och konsekvent i det kommunikativa arbetet med aktieägare och övrig marknad.

Det handlar om att presentera tydliga mål som löpande följs upp. Bolaget måste också vara tillgängligt och synas i relevanta kanaler. Det underlättar också om bolaget lyckats bygga upp en hängiven supporterskara som bland annat följer och kommenterar bolaget på olika forum och sociala media. Dessa kommer i vissa fall att upplevas som jobbiga och svåra att hantera av bolagets ledning, men precis som i idrottens värld är det i längden inget lag som klarar sig utan sina supportrar.

Kort sagt: Antalet nyemissioner har alltid varit stort på de mindre handelsplatserna. 2020 kommer knappast att bli ett undantag. Tvärtom leder […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Två lyckade läkemedelsemissioner

    Det var ett stort intresse för Active Biotechs nyemission, vars utfall från den kraftigt övertecknade emissionen meddelades i går kväll. Även Iconovos emission blev nästan fulltecknad av existerande aktieägare.

  • Sami Sulieman svarar

    Rapidus har i en rad artiklar granskat Malmöprofilen Sami Sulieman och hans bolag. Inför varje publicering har vi förgäves sökt Sulieman för en intervju. Nu har han återkopplat till Rapidus via mejl. Så här skriver han.

  • Många kommer att gå lottlösa ur Sulieman-affären

    Grupptalan mot Sami Sulieman och hans bolag väntas växa. Muntliga förberedelser har inletts i Malmö tingsrätt och käranden kan komma att stämma honom på miljonbelopp. Men många som pumpat in pengar i Suliemans bolag går helt lottlösa. Advokaten förklarar varför.

  • Spotlight vänder till vinst

    Besparingsprogram och avyttringar har gett effekt för den Malmöförankrade finanskoncernen Spotlight Group. Men enligt vd Peter Gönczi är de utmanande tiderna är inte över och därför har Spotlight nu gett sig in på den lukrativa kryptomarknaden.

  • Grupptalan planeras mot Sami Sulieman

    Ett mejl som Rapidus tagit del av visar att Affärsänglarna i Malmö fiskar nya pengar, främst från äldre, med löften om guld och gröna skogar. Samtidigt planeras en grupptalan mot affärsnätverket som tidigare varit i blåsväder för investeringsupplägget.

  • Cantargia vill resa 170 Mkr

    Styrelsen för Cantargia har beslutat om en företrädesemission. Bolaget trycker på gasen för att snabbare minska riskerna i projekten för att inte tappa försprånget.

  • Kraftsamling för kvinnligt kapital

    Kvinnors företagande halkar efter i Sverige. Detta vill Minc ändra på och i morgon arrangeras Nordic Female Invest Summit, för att få in fler kvinnor i investeringsvärlden och för att hjälpa kvinnliga grundare att få fler investeringar.

  • ”Investerarna ställer fel frågor”

    Flera tech-bolag som drivs av kvinnliga entreprenörer ska pitcha sina affärsidéer på Nordic Female Invest Summit. En av dessa entreprenörer är Linnea Lundmark, grundare av Soop System. Hon är kritisk till investerarnas frågor.

  • ”Det är ingen munter läsning”

    Västra Hamnen Corporate Finance i Malmö gjorde för första gången på 19 år förlust under ett kvartal. Det framgår av den färska rapporten. Vd Oscar Ahlgren är besviken. – Det är ingen munter läsning, säger han.

  • Aptahems kassa sinar

    Malmöbolaget Aptahem har öppnat sin andra finansieringsrunda för året. Vid den förra rundan var aktieägarnas intresse för bolagets läkemedelskandidat mot sepsis svalt. På börsen har bolagets aktie rasat.