Kort sagt: Rapidus sista nyhetsbrev före jul och för hela året – om det inte händer något särskilt och det hoppas vi ju att det gör – passar på att blicka tillbaka på 2019. Dags för Rapidustomten att dela ut lite julklappar i form av utmärkelser till några riktigt snälla entreprenörer som skapat rubriker åt oss under året.
Av Niclas Lindstrand, Rapidus chefstomte
Årets besvikelse: Sol Voltaics. Årets Rapidusföretag 2016 hann med att ta in närmare en halv miljard i riskkapital från bland annat Wallenbergsfären. Men i början av 2019 kastade finansiärerna in handduken och därmed föll bolaget. Tekniken för att effektivisera solenergipaneler verkar åtminstone leva vidare.
Årets mångsysslare: Dan Zethraeus är för många känd som mannen bakom den älskade julkalendern “Mysteriet på Greveholm”. Men han är också vd för Elonroad som håller på att elektrifiera först en kilometer av Lunds gatunät och sedan varenda väg i världen (förhoppningsvis). Och dessutom dataspelsentreprenör med Greveholm Games som låter den gamla julkalendern leva vidare.
Årets förhoppning: Att Microsofts datacenter i Staffanstorp faktiskt ska bli verklighet och inte bara ännu ett fall av ett gigantiskt företag som köper mark för att bygga någon gång i framtiden ifall de känner för det.
Årets varumärke: Lime. Elsparkcyklar som framförs med risk för eget och andras liv, IT-konsulter från Lund som går som tåget på börsen eller ett nödvändigt tillbehör till texmex, välj själva.
Årets bisats: ”…som har laddats ned 25 miljoner gånger”. Det sa Victor Ågren, den svenska spelbranschens okrönte indiekung, om gratisversionen av sitt spel My Friend Pedro. Han stod på scenen när Rapidus och PwC presenterade 34orna och lät som att äsch, alla har väl fått 25 miljoner nedladdningar? Själv stod jag med hakan nere vid golvet och glömde bort manus helt.
Årets yngsta ungdom: På samma gala fick Anna von Groß, vd för RawStraw, alla andra unga stjärnskott att känna sig lite gamla. Gränsen för att vara med gick vid 34 år. Anna, vars företag vann svenska Ung Företagsamhet och kom fyra i hela Europa, är 19.
Årets flopp: Jan Wifstrand, som misslyckades med att få bilden ovan publicerad (tills nu), trots ett närmast desperat försök att se ut som Angus Young, fast i kavaj i stället för skoluniform. Ingen av dem är dock 34 längre.
Årets upprustning: GWS Production började året som ett litet börsnoterat bolag i skymundan. I dag finns i stället Safeture med Greg Dingizian som majoritetsägare, styrelseräven Semmy Rülf som ordförande och Strossles grundare Magnus Hultman som vd. Allt annat än en otroligt aggressiv marknadsoffensiv under 2020 får mig att äta upp min hatt. (Och den är en Stetson så den är svårsmält.)
Årets jubileum: Rapidus firade sitt hundrade frukostmöte i Lunds domkyrka med FN-ambassadören Olof Skoog som gäst. Nu har han befordrats till ambassadör för hela EU. Vi är övertygade om att det finns ett samband.
Årets bombmatta: Rapidus EXTRA-brev när Micael Nord presenterades som ny näringslivsdirektör på Malmö stad. Vi var så stolta över att vara först med nyheten (även om vi är vana vid det) att det skickades ut exakt 70 gånger till alla våra mottagare. Så ingen skulle missa det.
Årets kortaste drömvärvning: Den 1 mars började Anders Börgdal som marknads- och kommunikationschef på Malmö FF. Den sista juni gjorde han sin sista arbetsdag.
Årets Zlatan: Zlatan Ibrahimovic. (Förstås.) Att köpa 25 procent av Hammarby är provocerande nog för en himmelsblå ikon men att samtidigt glatt konstatera ”Jag tror att Malmö är glada för min skull” är… Zlataniskt.
Årets Rapidusföretag: Nej nu räcker det! Det får ni inte veta förrän på Rapidus 20-årsfest den 29 januari 2020.
Till sist, för att jag alltid velat få säga det: Från oss alla till er alla, en riktigt god jul!