Havreproduktbolaget Oatly bygger nya fabriker, men har ändå svårt att möta efterfrågan. Nu ska de diskutera med kommunen om att fyrfaldiga kapaciteten i Landskrona. Årets omsättning förväntas bli dubbelt så stor som förra året – över två miljarder kronor.
Hemmamarknaden är fortfarande störst för Oatly, men försäljningen i USA, Storbritannien och Kina ökar.
– Efterfrågan ökar mer än vi hinner bygga, butikshyllorna gapar ofta tomma i flera länder. Vi har optioner på mer mark runt fabriken i Landskrona för att kunna bygga ut och öka produktionskapaciteten. Nu måste vi bara få ett godkänt miljötillstånd för 200 miljoner liter per år. Dessutom vill vi etablera en fabrik i Asien för att möta ökad efterfrågan i bland annat Kina, säger Linda Nordgren, kommunikatör på Oatly.
Hittills har bolaget endast haft en egen fabrik – i Landskrona – som har byggts ut i flera omgångar. Men i april i år öppnades bolagets andra fabrik på östkusten i USA. Denna månad körs den tredje fabriken i gång i Nederländerna, och på västkusten i USA pågår ett annat fabriksbygge. Oatly använder sig även av tredjepartsproducenter för att kunna möta den kraftigt ökade efterfrågan.
Omsättningen har mer än fördubblats första halvåret i år jämfört med samma tid förra året, då bolaget omsatte över en miljard kronor, enligt Linda Nordgren. Även personalstyrkan har fördubblats på ett år till 400 anställda globalt, en siffra som förväntas öka i och med nya fabriker och expansionen globalt. Och råvara råder det normalt ingen brist på.
– Vi vill köpa närodlat, men förra året fick vi för första gången importera havre på grund av den svenska torkan, säger Linda Nordgren.
Bolaget grundades 1992 och har huvudkontor i Malmö. Tekniken för att producera havrelivsmedel knoppades av från Lunds universitet av Rickard Öste. I ägarskaran finns det belgiska riskkapitalbolaget Verlinvest, den kinesiska dagligvarujätten China Resources, Industrifonden, Östersjöstiftelsen, Pågengruppen, grundarna, privatpersoner och anställda.
Elisabet Ottosson