tisdag 28 maj 2024

inloggad som

Lärdomar från den långsamma Öresundsintegrationen

Kort sagt: Fehmarn Bält-tunneln mot Tyskland togs i åratal inte på allvar efter ändlöst svingande från tyska motståndare. Nu blir den till. Öresundsregionen har en ny chans att förskansa sig fördelar, men det kräver nytt fokus och en mer samlad insats.

Av Keld Broksø, Köpenhamnsredaktör

Låt oss först få fakta på bordet om den planerade förbindelsen över sundet Fehmarn Bält – som på danska heter Femern Bælt:

  • Den 6 februari 2019 fick Femern A/S de tyska myndigheternas godkännande av förbindelsen. Därefter är det inte så invecklat.
  • Godkännandet på 1.300 sidor (!) publicerades nu i mars på tolv platser i det tyska Fehmarn-området och på nätet. Privatpersoner och organisationer har nu en tidsfrist på två månader för att överklaga beslutet till förbundsdomstolen i Leipzig. Behandlingstiden är omkring 26 månader, vilket innebär att projektet kommer att vara juridiskt färdigbehandlat senast sommaren 2021.
  • Det tyska godkännandet innebär dock i princip att Femern A/S genast kan sätta igång med att bygga den 18 kilometer långa tunneln – och föra den i land på den tyska sidan.
  • Detta kan förhindras av en rättslig prövning, om förbundsdomstolen i Leipzig begär uppskov för ett överklagande. Men bara under en begränsad period, och även om det sker kommer Femern A/S kunna sätta igång med delar av projektet på den danska sidan.

Summa summarum: Fehmarn-tunneln kommer! Återstående hinder kan inte längre bromsa Fehmarn Bält-förbindelsen. Med tyskt godkännande är en byggstart 2020 realistisk. Byggandet kan sedan vara klart på åtta och ett halvt år. Det vill säga till 2028-2030. Därför ska vi nu tänka tio år framåt.

Den långsamma Öresundsintegrationen bjuder nämligen på en rad ”lessons learned”: år 2000 hade vi över Öresund ännu inte löst utmaningarna för pendlingen, otaliga regler och lagar, myndigheternas bristande samarbete, och starka koordinerande organisationer var frånvarande. Det finns ingen anledning att upprepa misstagen inför utsikten över en megaregion.

Greater Copenhagen tycks dock ha fallit i dvala kring Fehmarn-frågan. Det är synd, för regionens fördelar kan radas upp:

  • Med Öresundsbron och en Fehmarn-tunnel blir Skåne sammanlänkat med resten av Europa. Tågresan mellan Malmö och Hamburg kommer bara ta tre timmar!
  • Tyskland är Danmarks och Sveriges största handelspartner. Fehmarn stärker partnerskapet.
  • För Öresundsregionen blir det mer attraktivt att exportera till norra och mellersta Tyskland. Svenska Trafikverket räknar med en 13-procentig ökning av godstrafiken över Öresundsbron i och med Fehmarn-tunneln.
  • Tyskland efterfrågar det som vi är bra på i den här regionen: it, miljöteknik och life science.
  • Industriområden i Skåne och på Själland blir mer attraktiva platser för etablering.
  • Med Brexit blir Tyskland än viktigare för Sverige och Danmark.
  • För turismen finns uppenbara fördelar.

En del händer redan nu. Organisationer som Femern Bælt Komitéen, Fehmarnbelt Development, Fehmarnbelt Business Council, String och Baltic Development Forum arbetar gränsöverskridande. Och jobbcentren i Lübeck och på Lolland bygger ut arbetsförmedlingen över Fehmarn. I projektet BeltScience arbetar universiteten i Lübeck och Roskilde på gemensamma utbildningar. Universitetssjukhuset i Lübeck och sjukhuset i Næstved bedriver tillsammans forskning på alternativa cancerbehandlingar.

Problemet är koordineringen, synligheten och frånvaron av en samlad vision. Ju fler atomer som megaregionen splittras till, desto svårare blir den att optimera och hantera. Det tyska godkännandet av bygget bör bli vändpunkten som skapar fokus i en fusionerad organisation som kan genomdriva en tydlig strategi.

Strategin måste snabbt på plats. Öresund visar oss att man måste tänka minst tio år framåt.

Kort sagt: Fehmarn Bält-tunneln mot Tyskland togs i åratal inte på allvar efter ändlöst svingande från tyska motståndare. Nu blir den […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Klockan tickar för Move by Bike

    I november i fjol hade Malmöbolaget Move By Bike förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Senast i juli måste situationen vara löst för att bolaget inte ska riskera konkurs. Och i dag på tisdagen lämnade vd Lisette Hallström sin post.

  • Danir ger sig in i fintechbranschen

    Sigma Connectivity, som ingår i den familjeägda bolagsgruppen Danir, är mest känt för produktutveckling. Men nu startar bolaget en renodlad konsultverksamhet med inriktning på fintech.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.