torsdag 21 november 2024

inloggad som

Batteridrivna entreprenörer tar sats

Kort sagt: En rad skånska företag är med vid frontlinjen då allt från surfbrädor till flygplan elektrifieras. Att gå över till batteridrift löser många problem, men skapar också nya som först måste överkommas. Det kan inte minst HH-Ferries vittna om.

Av Erik Olausson, chefredaktör

I en industrilokal i Limhamn i södra Malmö arbetar 16 heltidsanställda och ett gäng på deltid med att tillverka det som märkligt nog börjar bli en utpräglad Malmöprodukt: eldrivna wakeboards. Bolaget Awake har sedan lanseringen i augusti fått beställningar på 30 brädor – á 19.000 euro styck. Mer hinner man inte tillverka i år.

Awake innebär en nystart för vd:n Philip Werner som i slutet av 2016 lämnade sitt skötebarn Radinn, baserat i Frihamnen i Malmö. Radinn, där Mathias Bergman från HittaHem nyligen tog över som chef, har sålt batteriförsedda brädor sedan 2015 och de senaste åren redovisat en nettoomsättning på 6-7 miljoner kronor.

Av det fåtalet tillverkare i hela världen som säljer eldrivna wakeboards finns alltså två i Malmö. Och även om de delvis slåss om samma kunder är det framför allt existerande teknik de försöker konkurrera ut, det vill säga bensindrivna wakeboards och klassiska brädor där användaren åker efter en motorbåt.

Radinn och Awake är två iögonfallande exempel på en global trend som pågått länge, men som tagit fart på allvar de senaste åren. Batteriutvecklingen, som eldas på av hemelektronikbranschens strävan att göra alla prylar bärbara, har inte bara gett fler elbilar – med skånska Uniti som ett omsusat exempel. Vi har även fått sparkcyklar, mopeder och drönare som drivs med el.

Till och med flygindustrin börjar snegla på eldrift och även här finns ett intressant skånskt exempel i Blackwing. Eslövsbolaget har nyligen levererat de första exemplaren av sina tvåsitsiga sportflygplan, som visserligen använder vanligt flygbränsle. Men eldrift är nästa stora utvecklingssteg för bolaget, som 2017 fick Vinnova-pengar för att titta närmare på detta.

Blackwings kolfiberplan är extremt lätta vilket är en förutsättning för att det alls ska gå att driva dem med el i framtiden. Även med dagens bästa litium-batterier är energitätheten, alltså mängden energi man får ut per kilo vikt, nämligen många gånger högre i bensin och flygfotogen än i fulladdade batterier. Därmed begränsas även räckvidden – vilket inte spelar så stor roll för Awake och Radinn, vars brädor främst är tänkta som avancerade leksaker, men väl för Unitis elbil.

Den ursprungliga energikällan spelar också roll om de miljöeffekter, som är största vinsten med batteridrift, ska falla ut. I Sverige är elen relativt koldioxidneutral men med exempelvis europeisk elmix blir utsläppen under hela livscykeln bara 24 procent lägre för en elbil än för en bensindriven motsvarighet. Det enligt en studie från tyska testinstitutet TÜV.

Det blir också allt tydligare att infrastrukturen ännu inte är mogen för att vi ska driva alla transporter på el. Med ökad tågtrafik, spårväg i Lund och inte minst de nya batteridrivna färjorna mellan Helsingborg och Helsingør har det börjat komma larm om effektbrist i Skåne, något som kan hindra framtida etableringar av energikrävande verksamhet.

HH-Ferries, som numera heter ForSea, klarade effektkravet genom nya nedgrävda kablar på svenska och danska sidan. Men projektet har plågats av andra tekniska problem, främst med den robotstyrda inkopplingen som ska ladda upp 53 ton vattenkylda litiumbatterier på några minuter medan båtarna är i hamn. De ursprungliga 3D-skannrarna för robotarmen höll inte måttet och den laserstyrda som man bytte till blev förvirrad av starkt solljus.

Att ForSeas batterifärjor trots allt kunde invigas nu i november, 18 månader senare än det var tänkt, visar att svårigheterna med att gå över till batteridrift ändå kan överkommas i de flesta fall.

Elmotorer är tystare, renare och kräver generellt mindre underhåll än sina fossildrivna motsvarigheter, vilket talar för batteridrift inte bara för färjetrafik och korta flygsträckor men också inom exempelvis jordbrukssektorn. Även om det kostar på är det bra att ligga i framkant av den utvecklingen. Uppladdningen har bara börjat.

Kort sagt: En rad skånska företag är med vid frontlinjen då allt från surfbrädor till flygplan elektrifieras. Att gå över […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.