fredag 15 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

5G är trumfkortet i Sony Mobiles kamp mot klockan

Kort sagt: Qoitech, Mobiam och de andra sidoprojekten är spännande satsningar, men de kommer knappast hinna göra skillnad när Sonys mobilverksamhet nu åter blöder miljardbelopp. Räddningen för Lundaverksamhetens 1.200 anställda och konsulter stavas istället 5G.

Av Erik Olausson, chefredaktör

Efter att under flera år hyvlat ner Sony Mobile med återkommande uppsägningar tog koncernledningen i från tårna våren 2015, med ett varsel som i det närmaste halverade personalstyrkan i Lund. Samtidigt skalades produktportföljen ned till enbart de dyraste, mest lönsamma modellerna och Sony Mobile övergav en rad länder för att fokusera på kärnmarknaderna i Europa och Asien. Nu skulle mobildivisionens svit av kroniska förluster slutligen bytas mot vinster.

Det funkade – ett tag.

2016 hade svältkuren börjat ge effekt i form av minskade kostnader och Sonys mobilverksamhet kunde redovisa en rörelsevinst på motsvarande 800 miljoner kronor. Parallellt sjösatte Sony Mobile ett ambitiöst program i Lund för att slå mynt av sitt mobilkunnande i helt nya branscher. Under det som kallas IoT Business Group arbetar i dag runt 150 personer i små team med att ta fram ny teknik och nya affärsmodeller, med företag snarare än konsumenter som målgrupp.

I veckan rapporterade Rapidus om några av resultaten: Qoitech, som knoppats av som ett helägt dotterbolag och där försäljningen varit igång ett år nu. Mobiam, där Sony håller på att ta de första konkreta kliven ut på marknaden. Därutöver finns en rad projekt i olika faser av kommersialisering, exempelvis mjukvaran Nimway som används för att underlätta navigeringen och mötesbokningen på stora arbetsplatser.

Det är offensiva satsningar som ska bli intressanta att följa framöver, men även med hela Sony-koncernen i ryggen är det ingen barnlek att bygga en ny business från grunden. Qoitechs än så länge blygsamma siffror, med en omsättning på 72.000 euro första verksamhetsåret, visar att det kommer ta tid innan dessa nya produkter kan ge intäkter som märks på sista raden för mobildivisionen.

Det är tid som Sony Mobile egentligen inte har. Försäljningen av telefoner har nämligen fortsatt dala, och det snabbare än prognoserna hunnit skrivas ned. Plusresultat har redan förbytts i underskott och efter en oväntat svag försäljning under våren tvingades företagsledningen i somras revidera den väntade förlusten för räkenskapsåret till -2,4 miljarder kronor, dubbelt så mycket som tidigare beräknat.

Vid presentationen av kvartalsrapporten påpekade Sonys finanschef Hiroki Totoki att konkurrensen på mobilmarknaden ser ut att hårdna än mer framöver och att koncernledningen börjat titta på motåtgärder om försäljningen fortsätter sjunka.

Det är formuleringar som brukar betyda ytterligare nedskärningar och kostnadsbesparingar. På sikt är det tyvärr inte otänkbart att Sony väljer att helt stänga Lundasajten – ett scenario som lär ge mardrömmar åt såväl platschefen Stefan Andersson som Lunds kommunpolitiker, med nyvalda ordföranden Philip Sandberg (L) i spetsen. Det som däremot talar till Skånes fördel är införandet av 5G-standarden för mobilkommunikation.

5G, som börjar rullas ut de närmaste åren, ska bland annat ge säkrare uppkoppling och ökad kapacitet i mobilnäten. Här ligger Lund relativt bra till. Bland annat genom en forskargrupp på LTH som ligger i framkanten av det som kallas Massive Mimo, det vill säga att öka kapaciteten genom att utrusta varje basstation med fler antenner som samverkar på intrikata sätt.

Den forskningen, där Ericsson i våras gick in som intressent, gäller visserligen i första hand basstationer men LTH-forskarna har även samarbeten med Sony kring utmaningen att få in 5G-teknik i mobiltelefoner.

Och mobiler är så klart bara början. Samma Hiroki Totoki har i tidigare uttalanden under våren varit mycket tydlig med att Sony behöver behålla 5G-relaterad forskning och utveckling inom koncernen: ”By continuing to work on 5G in our smartphone business, we are aiming to develop 5G technology as a competency used across the Sony Group”.

Det är uppenbart att Sony-ledningen är beredd att gå långt för att hålla mobildivisionen under armarna, även om själva telefonförsäljningen skulle fortsätta dala. Se där – nattsömnen är räddad, Philip Sandberg.

Kort sagt: Qoitech, Mobiam och de andra sidoprojekten är spännande satsningar, men de kommer knappast hinna göra skillnad när Sonys […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Sommarens raketer – och magplask

    Medan du legat i hängmattan har det skånska näringslivet fortsatt att rulla på med både spektakulära aktierusningar och konkurser. Vi har samlat ihop allt du behöver veta.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Vindkraftsjätten gör megaemission

    Den danska energijätten Örsted meddelar i dag att bolaget ska genomföra en nyemission i mångmiljardklassen. Beskedet får aktien att rasa på Köpenhamnsbörsen.


  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.