måndag 21 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Illusion Labs går skarpt med största spelsatsningen hittills

Malmöföretaget Illusion Labs – med spel som Mr Crab, Labyrinth och Touchgrind på repertoaren – är klara med ett nytt mobilspel som sett till arbetsinsatsen är deras största satsning hittills.

Spelet heter Touchgrind BMX 2 och är en uppföljare på Illusion Labs största ekonomiska framgång, från 2011, med två miljoner nedladdningar. Ettan var en betalversion som kostade en handfull dollar. Uppföljaren kommer vara gratis, men ge intäkter via nya banor som kan köpas till efterhand.

– Vi har jobbat med detta spelet i ett och ett halv år nu och är framme vid en punkt där det är dags att låta användare testa det, säger Christian Lundquist som är ekonomichef på Ilusion Labs.

Nu i februari kommer Touchgrind BMX 2 att vara tillgängligt i Australien – som liknar den viktiga amerikanska marknaden – för att Illusion Labs ska kunna provköra och finjustera spelet inför global lansering.

Förra året släppte Illusion Labs spelet Bacon Escape och när de summerar 2017 kan de konstatera att av bolagets hela omsättningen på cirka 20 miljoner stod Bacon Escape för nära hälften av intäkten. Illusion Labs resultat landade på drygt 5 miljoner kronor.

– Man brukar se redan efter ett par tre veckor om det blir en succé eller bara ett spel i mängden, säger Illusion Labs vd Marcus Dawson.

Han menar att mobilspel har slutat vara produkter och är mer att betrakta som tjänster i dag, som hela tiden måste uppdateras med kompletterande tjänster. Illusion Labs har 16 anställda, skulle det nya spelet gå bra kommer man att behöva rekrytera enligt Marcus Dawson.

Illusion Labs är helägt av grundarna Carl Loodberg och Andreas Alptun, som båda har tagit ett steg tillbaka det senaste året men fortfarande är delaktiga på ett operativt hörn.

Magnus Erlandsson

Malmöföretaget Illusion Labs – med spel som Mr Crab, Labyrinth och Touchgrind på repertoaren – är klara med ett nytt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.