torsdag 25 juli 2024

inloggad som

Illusion Labs går skarpt med största spelsatsningen hittills

Malmöföretaget Illusion Labs – med spel som Mr Crab, Labyrinth och Touchgrind på repertoaren – är klara med ett nytt mobilspel som sett till arbetsinsatsen är deras största satsning hittills.

Spelet heter Touchgrind BMX 2 och är en uppföljare på Illusion Labs största ekonomiska framgång, från 2011, med två miljoner nedladdningar. Ettan var en betalversion som kostade en handfull dollar. Uppföljaren kommer vara gratis, men ge intäkter via nya banor som kan köpas till efterhand.

– Vi har jobbat med detta spelet i ett och ett halv år nu och är framme vid en punkt där det är dags att låta användare testa det, säger Christian Lundquist som är ekonomichef på Ilusion Labs.

Nu i februari kommer Touchgrind BMX 2 att vara tillgängligt i Australien – som liknar den viktiga amerikanska marknaden – för att Illusion Labs ska kunna provköra och finjustera spelet inför global lansering.

Förra året släppte Illusion Labs spelet Bacon Escape och när de summerar 2017 kan de konstatera att av bolagets hela omsättningen på cirka 20 miljoner stod Bacon Escape för nära hälften av intäkten. Illusion Labs resultat landade på drygt 5 miljoner kronor.

– Man brukar se redan efter ett par tre veckor om det blir en succé eller bara ett spel i mängden, säger Illusion Labs vd Marcus Dawson.

Han menar att mobilspel har slutat vara produkter och är mer att betrakta som tjänster i dag, som hela tiden måste uppdateras med kompletterande tjänster. Illusion Labs har 16 anställda, skulle det nya spelet gå bra kommer man att behöva rekrytera enligt Marcus Dawson.

Illusion Labs är helägt av grundarna Carl Loodberg och Andreas Alptun, som båda har tagit ett steg tillbaka det senaste året men fortfarande är delaktiga på ett operativt hörn.

Magnus Erlandsson

Malmöföretaget Illusion Labs – med spel som Mr Crab, Labyrinth och Touchgrind på repertoaren – är klara med ett nytt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.