Sharkmob, grundat av en grupp tidigare chefer på Massive Entertainment, tillsätter en ny vd och fortsätter expandera kraftigt i utvecklingen av sitt ännu hemliga actionspel. Snart flyttar bolaget till större lokaler i centrala Malmö.
Redan förra vintern rapporterade Rapidus att ett gäng tungviktare från Massive startat en ny spelstudio. Hemlighetsmakeriet har dock varit stort och mycket lite information om Sharkmobs arbete har sipprat ut. I dag kan Rapidus berätta att bolaget värvat ännu en Massive-veteran för att leda arbetet. Det handlar om Fredrik Rundqvist, som närmast kommer från poster som teknisk chef och senior rådgivare på CDON.
– Vi har en lång och väldigt god relation. Kärngruppen i Sharkmob har ju byggt spel tillsammans i minst tio år, säger Fredrik Rundqvist till Rapidus.
Sharkmob bildades i december 2016 av Massives tidigare kommunikations- och IP-chef Martin Hultberg, kreativa chefen Petter Mannerfelt, teknikchefen Anders Holmqvist och formgivningschefen Rodrigo Cortes – tillsammans med IT-entreprenören Fredrik Alstierna. Bara några månader senare hade bolaget fått in 20 miljoner kronor i riskkapital, då bland annat riskkapitalbolaget LMK Forward och Hilding Anders förre ordförande Anders Pettersson gick in som ägare.
– Det som möjliggjort att det gått så snabbt är dels att vi snabbt fick in kapital, dels att vi har en väldig bredd på kompetens. Alla i core-teamet är världsledande inom sina områden och har ett väldigt utbrett kontaktnät, säger Fredrik Rundqvist.
Mindre än ett år efter kapitalinjektionen har Sharkmob växt från ett tiotal till 33 anställda och ungefär lika många frilansande medarbetare hos partnerstudios runtom i världen. Än så länge finns inga planer på att ta in ytterligare kapital, men bolaget planerar att under våren flytta till större lokaler vid Lilla torg i Malmö. De räknar nämligen med att bli ungefär dubbelt så många medarbetare i år.
– Vi har anställt personer från bland annat EA Dice, Massive och King. Det är en väldigt omfattande produktion med höga produktionsvärden, så lanseringen ligger fortfarande ett par år fram i tiden, säger Fredrik Rundqvist.
Han är förtegen om exakt vilket spel de utvecklar men uppger att det byggs i spelmotorn Unreal Engine och kommer vara ett actionspel riktat till personer över 16 år.
– Vi kan gå ’all out’ nu när vi inte har en koncern att ta hänsyn till. Vi satsar mycket på den virala faktorn som blivit så viktig inom spelvärlden, att göra det socialt och få en hög så kallad ”replay value” där nya saker händer varje gång du till exempel spelar om en bana, säger Fredrik Rundqvist.
Emiliano Strauss
Foto: Evelina Gustavsson