fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Bilindustrin bränner in på Ideon

mini_erikKort sagt: Det är alldeles för tidigt att tala om något bilkluster i Lund. Men fröet är sått och samtliga aktörer som etablerat sig i regionen har just nu foten på gaspedalen.

Av Erik Olausson, chefredaktör

Sedan Carl Benz tog patent på det första exemplaret i slutet av 1800-talet har det egentligen inte hänt så mycket med personbilen. Att de blivit snabbare, bensinsnålare och bekvämare handlar främst om inkrementella förbättringar, i grunden är det samma vagn med bensindriven förbränningsmotor som Carls fru Bertha skumpade runt med på den tyska landsbygden.

På senare år har den snabba IT-utvecklingen dock börjat spilla över på bilindustrin. Det märks inte bara på Teslas framgångar och Ubers försök med självkörande bilar i Pittsburg. På hemmaplan har Volvo, Bosch och Continental etablerat sig på Ideon.

Samtliga är på jakt efter kompetens inom mjukvaruututveckling och teknik för att koppla upp prylar mot nätet, kompetens som blivit ledig efter Sony Mobiles, Ericssons och Intels neddragningar. Och som Rapidus rapporterat under hösten är samtliga på väg att expandera:

* Bosch öppnade sitt kontor på Ideon med ett 30-tal anställda i januari. I dag har styrkan växt till över 80 med plan på att bli 100 så snart som möjligt. Avdelningen fokuserar på mjukvaruutveckling för tillämpningar inom bilindustrin, exempelvis infotainment-system i kupén. En mindre del är inriktad mot elcyklar, där Lundaavdelningen bland annat arbetar med att koppla elcykeln till pulsarmband.

* Volvo tog i ett svep över 35 Linux-inriktade utvecklare då Intel under sommaren lade ner sin utvecklingsavdelning i Lund. Etableringen är en del av en större satsning där Volvo ska rekrytera 400 ingenjörer, de flesta till Göteborgsområdet. Lundakontoret är inriktat på infotainment, men även det som brukar kallas aktiv säkerhet. Det handlar då om system för att automatiskt bromsa eller styra undan vid risk för kollission – funktioner som banar väg för helt självkörande bilar. Platschefen Henrik Svensson uppger för Rapidus att han hoppas dubbla personalstyrkan det närmaste året.

* Continental, som är en bred underleverantör till bilindustrin, har i dag sju anställda på plats vid det nyöppnade kontoret på Ideon. Continental är ännu förtegna om framtidsplanerna i Lund, men klart är att de successivt ska öka upp kontorsytan till att rymma ett 50-tal personer.

* En mer udda fågel i sammanhanget är Uniti, en avknoppning från numera skrotade LU Open, som satsar på att bygga en minimalistiskt – och futuristisk – elbil. Ett 20-tal personer är mer eller mindre löst knutna till projektet men bara en del av dem sitter i Lund. Vd Lewis Horne har en bakgrund från LU Opens gren inom social innovation och Uniti är överlag mer präglat av visionen om hållbara transporter än tankar på vinstmarginalen. Den inställningen har samtidigt banat väg för en lyckad kampanj med gräsrotsfinansiering som avslutas om några dagar. Uniti siktade på fem miljoner kronor men är i skrivande stund uppe i över elva miljoner – pengar som ska gå till att få ut en första rullande prototyp i trafiken.

Det kan tyckas märkligt att allt detta sker i Skåne, som inte haft någon fordonsindustri att tala om sedan Saab lade ner sin sista fabrik i Malmö 1991. Men i grunden är det samma dynamik som Sony och Ericsson länge jobbat med: båda har utveckling i Lund men produktionen på helt andra platser i världen.

Inom ett annat fält är fordonsindustrin dessutom engagerad på LTH sedan lång tid tillbaka. På avdelningen för förbränningsmotorer arbetar ett 30-tal forskare med att öka verkningsgraden och minska utsläppen från dagens bensin- och dieselmotorer. Arbetet backas upp med cirka åtta miljoner kronor per år av ett industrikonsortium som inkluderar Volvo, Scania och Toyota.

Jämfört med de tusentals anställda som fått lämna telekomdrakarna de senaste åren är fordonsindustrins närvaro ännu mycket blygsam. Det verkar också i första hand varit tillgången på attraktiv kompetens som var och en för sig lockat hit Bosch, Volvo och Continental. Men både Bosch och Continental är underleverantörer till Volvo och på sikt är det upplagt för samarbeten och gemensamma satsningar – själva essensen i en klusterbildning.

Med andra ord kommer vi som varit vana att tala om ett mobilkluster i Lund snart behöva lära oss att sudda ut de två första bokstäverna.

Kort sagt: Det är alldeles för tidigt att tala om något bilkluster i Lund. Men fröet är sått och samtliga […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Telavox köper konkurrenter för 100 miljoner kronor 

    Skånska miljardbolaget Telavox köper konkurrenter i Sverige och Danmark, som ska integrera Malmöbolagets ”AI-receptionist” i sina verksamheter. Samtidig avslöjar vd Viktor Karlsson att Telavox kan gå till börsen. 

  • Nanobolagen – var är investerarna?

    I EU vill politikerna stärka den europeiska halvledarindustrin, men investerarna lyser med sin frånvaro. Rapidus har pratat med tre onoterade framtidsbolag i nanostaden Lund.

  • Okända sensorbolaget växlar upp…

    Det profiltunga sensorbolaget Waltero tog nyligen in drygt 31 miljoner kronor i en nyemission. Så här ska pengarna användas till positivt kassaflöde.

  • Veberöd är Sveriges första smarta by 

    Veberöd i Lunds kommun kallas för Sveriges första smarta by. I åtta år har byn attraherat företag, akademin och investeringar till sin forskarby, som använder byn som en testbädd för digital landsbygdsutveckling.

  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.