Kort sagt: Det är alldeles för tidigt att tala om något bilkluster i Lund. Men fröet är sått och samtliga aktörer som etablerat sig i regionen har just nu foten på gaspedalen.
Av Erik Olausson, chefredaktör
Sedan Carl Benz tog patent på det första exemplaret i slutet av 1800-talet har det egentligen inte hänt så mycket med personbilen. Att de blivit snabbare, bensinsnålare och bekvämare handlar främst om inkrementella förbättringar, i grunden är det samma vagn med bensindriven förbränningsmotor som Carls fru Bertha skumpade runt med på den tyska landsbygden.
På senare år har den snabba IT-utvecklingen dock börjat spilla över på bilindustrin. Det märks inte bara på Teslas framgångar och Ubers försök med självkörande bilar i Pittsburg. På hemmaplan har Volvo, Bosch och Continental etablerat sig på Ideon.
Samtliga är på jakt efter kompetens inom mjukvaruututveckling och teknik för att koppla upp prylar mot nätet, kompetens som blivit ledig efter Sony Mobiles, Ericssons och Intels neddragningar. Och som Rapidus rapporterat under hösten är samtliga på väg att expandera:
* Bosch öppnade sitt kontor på Ideon med ett 30-tal anställda i januari. I dag har styrkan växt till över 80 med plan på att bli 100 så snart som möjligt. Avdelningen fokuserar på mjukvaruutveckling för tillämpningar inom bilindustrin, exempelvis infotainment-system i kupén. En mindre del är inriktad mot elcyklar, där Lundaavdelningen bland annat arbetar med att koppla elcykeln till pulsarmband.
* Volvo tog i ett svep över 35 Linux-inriktade utvecklare då Intel under sommaren lade ner sin utvecklingsavdelning i Lund. Etableringen är en del av en större satsning där Volvo ska rekrytera 400 ingenjörer, de flesta till Göteborgsområdet. Lundakontoret är inriktat på infotainment, men även det som brukar kallas aktiv säkerhet. Det handlar då om system för att automatiskt bromsa eller styra undan vid risk för kollission – funktioner som banar väg för helt självkörande bilar. Platschefen Henrik Svensson uppger för Rapidus att han hoppas dubbla personalstyrkan det närmaste året.
* Continental, som är en bred underleverantör till bilindustrin, har i dag sju anställda på plats vid det nyöppnade kontoret på Ideon. Continental är ännu förtegna om framtidsplanerna i Lund, men klart är att de successivt ska öka upp kontorsytan till att rymma ett 50-tal personer.
* En mer udda fågel i sammanhanget är Uniti, en avknoppning från numera skrotade LU Open, som satsar på att bygga en minimalistiskt – och futuristisk – elbil. Ett 20-tal personer är mer eller mindre löst knutna till projektet men bara en del av dem sitter i Lund. Vd Lewis Horne har en bakgrund från LU Opens gren inom social innovation och Uniti är överlag mer präglat av visionen om hållbara transporter än tankar på vinstmarginalen. Den inställningen har samtidigt banat väg för en lyckad kampanj med gräsrotsfinansiering som avslutas om några dagar. Uniti siktade på fem miljoner kronor men är i skrivande stund uppe i över elva miljoner – pengar som ska gå till att få ut en första rullande prototyp i trafiken.
Det kan tyckas märkligt att allt detta sker i Skåne, som inte haft någon fordonsindustri att tala om sedan Saab lade ner sin sista fabrik i Malmö 1991. Men i grunden är det samma dynamik som Sony och Ericsson länge jobbat med: båda har utveckling i Lund men produktionen på helt andra platser i världen.
Inom ett annat fält är fordonsindustrin dessutom engagerad på LTH sedan lång tid tillbaka. På avdelningen för förbränningsmotorer arbetar ett 30-tal forskare med att öka verkningsgraden och minska utsläppen från dagens bensin- och dieselmotorer. Arbetet backas upp med cirka åtta miljoner kronor per år av ett industrikonsortium som inkluderar Volvo, Scania och Toyota.
Jämfört med de tusentals anställda som fått lämna telekomdrakarna de senaste åren är fordonsindustrins närvaro ännu mycket blygsam. Det verkar också i första hand varit tillgången på attraktiv kompetens som var och en för sig lockat hit Bosch, Volvo och Continental. Men både Bosch och Continental är underleverantörer till Volvo och på sikt är det upplagt för samarbeten och gemensamma satsningar – själva essensen i en klusterbildning.
Med andra ord kommer vi som varit vana att tala om ett mobilkluster i Lund snart behöva lära oss att sudda ut de två första bokstäverna.