Kort sagt: Nästa helg samlas 10.000 svettiga datorspelsfantaster i Malmö Arena. Samtidigt letar Massive nya lokaler efter dundersuccén med ”Tom Clancy’s The Division”. Båda fenomenen vittnar om Malmös ökande betydelse inom spelvärlden, men de har mindre med varandra att göra än man först kan anta.
Av Erik Olausson, chefredaktör
I en klassisk seriestripp av tecknaren Gary Larson från början av 1990-talet sitter en tioårig pojke och spelar tv-spel under full koncentration. Bakom står hans stolta men naiva föräldrar och föreställer sig framtida platsannonser med rubriker som ”Duktig Mario Brothers-spelare sökes! Årslön 100.000 dollar, plus egen bil”
Även jag, som är uppvuxen med Nintendos första 8-bitskonsol, skrattade lite åt tanken att det skulle gå att försörja sig på att spela dator- eller tv-spel. Nu är vi där.
Kring krigs- och strategispel som Counter-Strike, League of Legends och Defence of the Ancients har det växt fram en hel proffsliga, med sponsorer, rankingsystem och direktsända turneringar som lockar en mångmiljonpublik.
Nästa helg riktas blickarna från denna mångmiljonpublik mot Malmö Arena där den numera MTG-ägda svenska e-sportdominanten Dreamhack anordnar sitt första större evenemang i Skåne. Åtta av världens högst rankade lag från bland annat Sverige, Danmark och Kina gör upp inför tv-kamerorna och arenapubliken.
Händelsen kommer drygt en månad efter att Ubisoft slutligen släppt Tom Clancy´s The Division, som de senaste åren sysselsatt huvuddelen av Ubisoft-ägda Malmöstudion Massive Entertainments närmare 400 anställda. Bara de första fem dagarna drog spelet in hisnande 330 miljoner dollar i intäkter, vilket mot de flesta måttstockar gör det till världens största spelsläpp någonsin.
I Malmö innebär det att Massive Entertainment kommer växa ytterligare och tvingas lämna sin fastighet på Drottninggatan för att få plats. Det ger i sin tur en öppning till branschföreningen Game City, som i flera år arbetat för att samla regionens spelutvecklingsbolag i ett eget hus. Målet är att få plats med ett 20-tal små- och medelstora bolag och huvudspåret just nu är att samlokalisera verksamheten med Massives nya hemvist, var den nu blir.
Det är lätt att klumpa ihop e-sportens framväxt med den ökande aktiviteten bland spelutvecklingsbolagen i Öresundsregionen, men de två har egentligen inte så mycket med varandra att göra. Alla de stora speltillverkarna i världen, inklusive Ubisoft, jobbar numera på spel som ska göra sig bra för e-sportturneringar. Men för Tom Clancy’s The Division finns inga sådana planer. Och bland övriga utvecklingsbolag i regionen dominerar enklare mobilspel, som Illusion Labs och Mediocres produktioner, eller mer suggestiva alster där en ensam spelare utforskar en fientlig värld, som Soma från Helsingborgsbolaget Frictional Games eller Hunger från Malmöbaserade Tarsier Studios.
Som Rapidus rapporterade i veckan skrotas Nordiska datorspelsprogrammet och för de mindre spelbolag som kämpar för att nå ut med sina första produktioner innan utgifterna tar kål på dem gör turneringen i Malmö Arena varken till eller från. Däremot kan väletablerade aktörer som Massive dra nytta av uppmärksamheten från såväl Dreamhack som Tom Clancy-släppet i den hårda kampen om att locka specialistkompetens. Just den här våren är Malmö trots allt hetare än någonsin bland världens växande skara spelfantaster.
Runt 10.000 besökare väntas till Dreamhack Masters. Dimman av Axe Bodyspray lär ligga tät över arenan, huvuddelen av publiken passar fortfarande in på stereotypen av den manliga spelnörden mellan 15 och 35 år. Men för de 16 världsrankade lag som tävlar på scenen hägrar över två miljoner kronor i prispengar. Vem skrattar nu, Gary Larson?