fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Hög tid för avgång genom åsen

mini_erikKort sagt: Den har försenats, fördyrats och förgiftat grundvattnet. Men efter decennier av vånda är det snart dags för tågen att börja rulla genom Hallandsås. Så här förändrar tunneln Skåne.

Av Erik Olausson, chefredaktör

Det ska sägas direkt, bygget av tunneln genom Hallandsås är en rejäl plump i protokollet. När arbetet drog igång 1992 var jag fortfarande kvar i småskolan. Då beräknades projektet kosta 900 miljoner kronor och ta fem år. I dag har notan tiofaldigats och inte ens Trafikverket självt räknar med att tunneln blir samhällsekonomiskt lönsam. Lägg därtill bilderna av sinande brunnar, sjuka kor och döda fiskar i Vadbäcken som för alltid lär förknippas med tunnelbygget efter skandalen med tätningsmedlet Rhoca-Gil.

Här finns givetvis lärdomar inför framtida projekt. Men med bara några månader kvar till invigningen är det inte längre lönt att gråta över spillda miljögifter. Från mynning till mynning går resan på mindre än tre minuter. Men effekterna kommer märkas på många håll i regionen.

Hastigheten
Det branta enkelspåret över åsen tillåter bara hastigheter på 80 km/h, jämfört med de 200 km/h som tågen beräknas köra i tunneln. I kombination med att tunneln är flera kilometer kortare ger det 15 minuter kortare restid på Västkustbanan. I dag tar det nästan lika lång tid att köra från Malmö till Göteborg som att ta tåget. Med tunnelöppningen kapas restiden på SJ-tågen till runt 2 timmar och 20 minuter.

SJ gjorde comeback på Västkustbanan 2014 och har sedan dess haft tvåsiffrig procentökning av antalet passagerare. I dag har den statliga tågjätten åtta avgångar om dagen i vardera riktningen och räknar med att utöka trafiken från och med 2017.

Ännu större skillnad gör tunneln för lokaltågen, efter invigningen ska det gå att åka pågatåg mellan Helsingborg och Halmstad på 50 minuter, vilket gör det möjligt att arbetspendla med tåg mellan de båda orterna. Med nylagd räls genom åsen, säkrad från snö och blöta löv, försvinner även en källa till de återkommande förseningar som i dag är tågens största utmaning när det gäller att locka pendlarna.

WebNy bansträckning och nya eller flyttade stationer (i rött).

Kapaciteten
Det stora argumentet för att bygga tunneln har dock alltid varit kapaciteten som ökar från 4 till 24 tåg per timme. Men det är ett teoretiskt tak som förutsätter att samtliga tåg går lika fort. Andra delsträckor längs västkustbanan utan dubbelspår blir dessutom kvar som trånga sektorer när flaskhalsen över åsen byggs bort.

För godstrafiken får tunnelns kapacitet större betydelse. Dagens räls är för brant och krokig för tunga godståg, varje år fastnar några och måste baxas över åsen av extrainsatta hjälplok. Med tunneln kan godsmängden för varje tåg fördubblas. Efter invigningen beräknas 15 godståg per dygn åka igenom tunneln istället för via Hässleholm och Markaryd, vilket avlastar den hårt trafikerade södra stambanan mellan Malmö och Hässleholm.

Pendlingen
Skånetrafikens nya pågatågslinje mellan Helsingborg och Halmstad med sju avgångar per dag i vardera riktningen är den mest omedelbara konsekvensen av tunnelinvigningen. Tunneln ger också upphov till två helt nya pågatågsstationer: Barkåkra, som är ett framtida exploateringsområde för Ängelholms kommuns och rimligt nära Ängelholms flygplats, samt Förslöv precis innan tunnelmynningen, som kommer agera matarstation för Bjärehalvön.

Åsen
Dagens järnvägsspår över åsen är bedagat och kommer rivas upp i samband med tunnelöppningen för att troligtvis ersättas med ett gång- och cykelstråk. Båstad får en ny station norr om tunnelmynningen med busslänk till centralorten. De närmaste 20 åren planerar kommunen för byggnation av uppåt 1.500 bostäder runt den nya tågstationen.

Framtiden
Även med tunneln i ordning saknar tolv procent av Västkustbanan dubbelspår. Vissa bitar, som den planerade järnvägstunneln under Varberg, har redan finansiering för utbyggnad medan sträckan norr om Helsingborg C fortfarande är en olöst knut. Att få upp den högt på dagordningen var ett stort skäl till att Helsingborgs kommunstyrelseordförande Peter Danielsson (M) i början av sommaren gav upp drömmen om att de framtida höghastighetstågen från Stockholm ska gå via Helsingborg och istället ställde sig bakom sträckningen via Hässleholm.

Hallandsåstunneln väntas kosta 10,5 miljarder kronor i 2008 års priser, fyra gånger mer än det beräknade samhällsekonomiska värdet. Det är givetvis vansinne sett ur skattebetalarnas synvinkel. Men för de hundratusentals skåningar som får nytta av bygget är det ett ljuvt vansinne.

Kort sagt: Den har försenats, fördyrats och förgiftat grundvattnet. Men efter decennier av vånda är det snart dags för tågen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Nu invigs Malmös nya framtidskvarter

    Det är inte varje dag som Malmöbossen Katrin Stjernfelt Jammeh deltar i invigningar av nybyggda hus, men i dag händer det. Profilbygget som hittills kostat 1,1 miljarder kronor står klart – till tre sjundedelar.

  • Företagsklimatet i skånska storkommuner sämre än någonsin 

    I Svenskt Näringslivs nya ranking tappar både Lund och Helsingborg placeringar. Malmö når ett nytt bottenrekord med sin sämsta notering […]

  • Veidekke-veteran leder ny byggsatsning

    Byggkoncernen Coforma drar igång entreprenadverksamhet i Skåne med utgångspunkt från Helsingborg. En värvning från byggjätten Veidekke leder satsningen.

  • Skånsk lyxtaxi växlar upp

    Privatchaufförsföretaget The Car köper Malmöbolaget A Limo. Affären är The Cars första förvärv och grundaren Tord Rosenlund utesluter inte fler. 

  • Tullkaos drabbar skånska företag

    Trumps handelskrig skapar stor osäkerhet bland skånska företag. USA hotar nu med höjda hamnavgifter och de senaste tilläggstullarna på stål och aluminum skapar nya problem. Handelskammaren varnar för att vi ännu inte sett alla effekter av tullkaoset.

  • Skåne lottlöst i Vinnovas jätteutlysning

    På onsdagen meddelade Vinnova sitt beslut i utlysningen Digitalisering av svensk industri. 290 miljoner kronor fördelas. Skåne får mindre än 1 procent av summan.

  • Move By Bike tar sig ur krisen

    Efter långvariga finansiella problem kan lyckan ha vänt för Move By Bike. Bolaget har kommit ur rekonstruktion och en ny delårsrapport visar tillväxt och krafitigt minskad förlust. Vd Fredrik Videlycka pekar på framgångsfaktorn.

  • ”Vi kan lobba smartare”

    Johan Eklund är sedan den 1 juni vd för Sydsvenska Handelskammaren. Med en bakgrund som professor i nationalekonomi tror han på gedigen forskning bakom en smartare lobbying.

  • ”Ett förtroende att förvalta bostäder”

    För femton år sedan kallades Olof Andersson filantrop när han pratade hållbarhet med banken. Men Trianons vd och huvudägare står fast vid att hållbarhet är en god affär och han tror stenhårt på att hemstaden Malmö kommer att fortsätta växa.

  • Så gör kommunerna för att locka företagen

    De små skånska kommunerna slår de större när det gäller företagsklimat. Det står klart i den rankning som Rapidus publicerade nyligen. Vi ringde upp kommunerna för att höra vad som ligger bakom uppryckningen.