Varken Alfa Laval eller Ikea når ännu sina kunder med något som producerats med hjälp av AI. Eller i alla fall bara indirekt och en extremt liten del. Det framgick vid en frukost på torsdagen.
Arrangören var Hamdija Jusufagic och hans bolagstrio System Verification, Reinvent och Codescene. De tre bolagen huserar högst upp i skyskrapan the Point i Hyllie.
Temat för frukosten var AI och hur de stora företagen använder det i dag.

AI används inte i produktutvecklingen
Först ut att tala var Hans Troiza, teknisk chef på Alfa Lavals IT-avdelning, och hans medarbetare Fredrik Nilsson. De båda ansvarar för implementeringen av AI på Alfa Laval. Och de gör det genom att bygga en helt egen applikation för AI, även om själva motorn, språkmodellen, hämtas från något av de stora AI-företagen.
Noterbart är att Alfa Laval inte använder AI direkt i produktutvecklingen. Användningsområdet är administrativt. Till exempel kan det handla om att hitta rätt produktspecifikationer i ett arkiv av tusentals dokument som kan vara relevanta för sökningen.
– Det här sparar framför allt tid och hjälper till när vi tar fram avancerade produkter. Men själva produkterna tas inte fram med hjälp av AI. Generellt sett ställer vi oss dagligen frågan hur vi bäst ska använda AI och till vad, säger Hans Troiza.
Ikeas reklam är inte AI-genererad

Därefter var det Ikeas tur. Anders Printz är produktionschef på Ikea Production and Communication, vilket är Ikeas egen reklamavdelning och huserar Europas största fotostudio i Älmhult.
Där pågår arbetet för fullt med att prompta fram AI-genererade bilder och filmer, men ännu har ingen reklam som genererats med AI nått några kunder.
– Vi startade med AI för två och ett halvt år sedan i studion. Efter ett år fick vi stanna upp eftersom AI-genererade bilder skapas av sådant som redan finns på internet. Det innebar flera stora problem – framför allt etiska och legala problem som ännu inte är lösta, säger Anders Printz.
Han förklarar att ett bolag som Ikea måste vara hundra procent säkert på att material som skapas med AI inte kolliderar med andras upphovsrätt eller privata integritet, och att det helt enkelt inte går att veta hur AI-motorerna skapar bildmaterial.
– Vi diskuterar med alla de stora AI-bolagen, Open AI, Microsoft, Adobe, och vi kräver full öppenhet från deras sida. Men ännu har vi inte kommit så långt att vi kan använda AI-genererat material mot kund, säger Anders Printz.


Gunnar Wrede











































