Emerging Cooking Solutions, som arbetar för klimat- och hälsovänligare matlagning i Afrika får efter 14 år in sin första stora finansering. — Det har varit en sinnessjuk uthållighet, säger grundaren Per Löfberg.
2010 grundade Per Löfberg och Mattias Ohlsson bolaget Emerging Cooking Solutions, med syftet att minska matlagning över kol och ved i Afrika. Idag är bolaget huvudsakligen aktivt i Zambia, där det har hundratalet anställda.
Bolaget tillverkar miljövänlig pellets gjord på biomassa, som hushållen förbinder sig att köpa, mot att de får låna en spis av Emerging Cooking Solutions. Varumärket på produkten är Supamoto.

Nu har bolaget just stängt en runda på drygt 40 miljoner kronor, 4 miljoner euro, som ska gå till att skala upp produktion, köpa in spisar, och öka försäljning.
— Målet är att vi med hjälp av investeringarna ska nå över 14 000 hushåll och strax över 70 000 människor, säger Per Löfberg, som är medgrundare och Sverigechef för Emerging Cooking Solutions.
Pengarna kommer från the Private Infrastructure Development Group (PIDG), som har medel från Storbritannien, Schweiz och Nederländerna, och EDFI Management Company, genom EU-finansierade Electrification Financing Initiative (ElectriFI).
Att driva impact-bolag på den afrikanska marknaden har inneburit många utmaningar, bland annat brann bolagets pelletsfabrik ner 2016. En annan utmaning har varit finansiering, där bolaget genom åren mottagit stort stöd från Dan Olofssons Danir, som äger 46 procent av bolaget idag. Men någon större investeringsrunda har Per Löfberg inte kunnat stänga – förrän nu.
“Att få in kapital när du arbetar med de fattigaste människorna på jorden har varit omöjligt.”
per löfberg
— Det är jättestort. Att överhuvudtaget få in något kapital när du arbetar med de fattigaste människorna på jorden har varit omöjligt. Det har varit 14 års väntan på ett genombrott. Vi har ändå lyckats växa och överleva, när våra konkurrenter har dött. Det har varit en sinnessjuk uthållighet.
Bolaget har varit angeläget om att först kunna visa på minskade utsläpp genom pelletsanvändningen, uppskattningsvis 4 ton koldioxid per familj och år, snarare än fokusera på att sälja nya spisar. Nu tror Per Löfgren att utvecklingen bara kan gå framåt.

— Potentialen är helt obegränsad, för det finns inte en enda familj som inte vill ha det vi erbjuder. Problemet har varit att det har varit kapitalintensivt att köpa spisar, men vi knäcker den nöten nu med kolkrediter, där utsläppsminskningarna potentiellt kan finansiera spisarna, säger Per Löfberg.
Att spisarna och deras bränsle både förbättrar hälsan för jordens fattigaste befolkning och bekämpar klimatkrisen är inget hinder för att också bedriva lönsamt bolag, förklarar Per Löfberg.
— Vi har bra marginaler på pellets därnere. Det finns en sund affärsmodell i det, det är inte en välgörenhetsorganisation, men svår att realisera för att man behöver komma upp i volym.
Julia Fryklund