torsdag 20 februari 2025

inloggad som

Blockkedjor ska berätta om vinets resa

|  
|  

Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Maja Sonesson vill skapa digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.

Digitala produktpass ingår i en ny ramlagstiftning från EU, den så kallade ekodesignförordningen (ESPR), som en del av den gröna given. Europeiska producenter ska ange information om sina produkters innehåll, hur de tillverkats och deras miljöprestanda från råvara till färdig produkt.

Maja Sonesson såg en affärsmöjlighet i och med det nya regelverket, och riktade in sig på en producentgrupp som generellt sett inte är stark inom hållbarhet och digitalisering.

— Vinproducenterna vill bli mer transparenta, men de saknar möjligheterna idag. Vår plattform ska vara ett verktyg som gör att de kan bli mer hållbara, säger Maja Sonesson, grundare och vd i Journy.

Det finns ingen exakt regel för hur de digitala produktpassen behöver utformas, eller ska se ut, för att möta EU:s krav. Journy använder sig av blockchain-teknologi, för att öka datasäkerheten och för att informationen som anges om varje vinsats alltid ska kunna spåras. I produktpasset ska hållbarhetsinformationen anges, men också annat som vinproducenterna kan tänkas vilja berätta för en alltmer medveten konsumentgrupp.

— Har vinet producerats för hand eller med maskin? Man ska få en story kring allt. Och så ska man kunna spåra hur flaskan har kommit från till exempel Italien till Sverige, säger Maja Sonesson.

Växande marknad

Regelverket om digitala produktpass trädde i kraft 2024 och EU väntas successivt specificera vad som gäller för olika produkter. Market Research uppskattar att den europeiska marknaden för digitala produktpass, DPP:er, kommer att växa från 19 miljoner dollar år 2024 till 648 miljoner dollar år 2030.

Eftersom vinindustrin omfattas av regelverk för livsmedelsindustrin är vinproducenterna undantagna de nya lagkraven om digitala produktpass. Däremot har andra krav införts på vinproducenter sedan 2023, om att närings- och allergiinformation alltid måste anges på vinflaskan; detta görs oftast genom en qr-kod längst ner på vinetiketten.

Journy har ändå valt att rikta sig mot just vinindustrin för digitala produktpass, eftersom Maja Sonesson ser att producenterna ser det som ett sätt att informera sina kunder om sitt hållbarhetsarbete och stärka sitt varumärke gentemot konkurrenterna. Längre fram vill hon dock expandera till andra områden också.

— Konstruktion verkar mycket intressant, men också mode och plast. Vi ska först se att det funkar med vinindustrin, och sedan får vi titta vidare på vad vi tycker känns roligt. Nästan alla produkter kommer behöva ha ett sådant här pass, det är väldigt skalbart, säger Maja Sonesson.

I februari lanseras Journys plattform och en vinproducent i Italien, som hittills varit pilotanvändare, blir första betalande kund. Under våren och sommaren hoppas Maja Sonesson kunna knyta fler producenter till sig, samtidigt som hon också börjat se över möjligheterna till att ta in en finansiär.

— Vi vill skala upp, så vi har börjat undersöka vad det finns för finansieringsmöjligheter för att ta företaget till vår nästa fas, säger Maja Sonesson.

Julia Fryklund

Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Bolaget Journy skapar digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon balanserar ekonomi och ideologi

    För Altitude Meetings grundare Yasemin Arhan Modéer går klimat- och demokratifrågor före resultaträkningen. Ändå har bolaget gått med vinst varje år sedan starten. För Rapidus berättar hon om balansen och varför det är viktigt att vara naiv.

  • Öppet bråk om uthyrningslagen

    Malmöprofilen Dan Olofsson ryker ihop med branschorganisationen Teknikföretagen. Orsaken är den dom som nyligen slog fast att Danirbolaget Sigma Industrial Solutions inte omfattas av uthyrningslagen.

  • Gröna byggskivor byggs ut

    Hässleholmsbolaget Recoma, som utmanar byggbranschen med återvunna byggskivor, har fått in nytt riskkapital och gör sig redo att dubblera sin produktion.


  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.