tisdag 18 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Blockkedjor ska berätta om vinets resa

|  
|  

Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Maja Sonesson vill skapa digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.

Digitala produktpass ingår i en ny ramlagstiftning från EU, den så kallade ekodesignförordningen (ESPR), som en del av den gröna given. Europeiska producenter ska ange information om sina produkters innehåll, hur de tillverkats och deras miljöprestanda från råvara till färdig produkt.

Maja Sonesson såg en affärsmöjlighet i och med det nya regelverket, och riktade in sig på en producentgrupp som generellt sett inte är stark inom hållbarhet och digitalisering.

— Vinproducenterna vill bli mer transparenta, men de saknar möjligheterna idag. Vår plattform ska vara ett verktyg som gör att de kan bli mer hållbara, säger Maja Sonesson, grundare och vd i Journy.

Det finns ingen exakt regel för hur de digitala produktpassen behöver utformas, eller ska se ut, för att möta EU:s krav. Journy använder sig av blockchain-teknologi, för att öka datasäkerheten och för att informationen som anges om varje vinsats alltid ska kunna spåras. I produktpasset ska hållbarhetsinformationen anges, men också annat som vinproducenterna kan tänkas vilja berätta för en alltmer medveten konsumentgrupp.

— Har vinet producerats för hand eller med maskin? Man ska få en story kring allt. Och så ska man kunna spåra hur flaskan har kommit från till exempel Italien till Sverige, säger Maja Sonesson.

Växande marknad

Regelverket om digitala produktpass trädde i kraft 2024 och EU väntas successivt specificera vad som gäller för olika produkter. Market Research uppskattar att den europeiska marknaden för digitala produktpass, DPP:er, kommer att växa från 19 miljoner dollar år 2024 till 648 miljoner dollar år 2030.

Eftersom vinindustrin omfattas av regelverk för livsmedelsindustrin är vinproducenterna undantagna de nya lagkraven om digitala produktpass. Däremot har andra krav införts på vinproducenter sedan 2023, om att närings- och allergiinformation alltid måste anges på vinflaskan; detta görs oftast genom en qr-kod längst ner på vinetiketten.

Journy har ändå valt att rikta sig mot just vinindustrin för digitala produktpass, eftersom Maja Sonesson ser att producenterna ser det som ett sätt att informera sina kunder om sitt hållbarhetsarbete och stärka sitt varumärke gentemot konkurrenterna. Längre fram vill hon dock expandera till andra områden också.

— Konstruktion verkar mycket intressant, men också mode och plast. Vi ska först se att det funkar med vinindustrin, och sedan får vi titta vidare på vad vi tycker känns roligt. Nästan alla produkter kommer behöva ha ett sådant här pass, det är väldigt skalbart, säger Maja Sonesson.

I februari lanseras Journys plattform och en vinproducent i Italien, som hittills varit pilotanvändare, blir första betalande kund. Under våren och sommaren hoppas Maja Sonesson kunna knyta fler producenter till sig, samtidigt som hon också börjat se över möjligheterna till att ta in en finansiär.

— Vi vill skala upp, så vi har börjat undersöka vad det finns för finansieringsmöjligheter för att ta företaget till vår nästa fas, säger Maja Sonesson.

Julia Fryklund

Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Bolaget Journy skapar digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Skånsk miljardnotering på börsen

    Det Rapidus kunde berätta redan i mars är nu bekräftat – Malmöbaserade Wesports noteras på Nasdaq First North Premier redan före årskiftet och fyller samtidigt på kassan till en värdering som mer än fördubblats på ett halvår.

  • Skulle inleda kapitalrunda – blev konkurs

    Labbot ville revolutionera läkemedelsindustrin med sitt analysinstrument. För bara en vecka sedan skulle Lundabolaget resa kapital för att ta instrumentet till den globala marknaden. Nu är det försatt i konkurs.

  • Helsingborg vill dubbla antalet studenter

    En nybildad stiftelse ska bidra till att öka antalet universitetsstudenter Helsingborg. Med näringslivets hjälp vill Helsingborgs handelsförening att antalet ska gå från 4 000 till 10 000.


  • Östes bolag faller som dominobrickor

    Tre av Öste-sfärens verksamhetsdrivande dotterbolag har nu gått i konkurs, tillsammans med ytterligare ett av ägarbolagen. Det mesta av värdet i Aventure-konkursen ser därmed ut att ha gått upp i rök. Men frågetecken kvarstår.

  • Köttodlarnas nya giv

    Re:meat byter namn. Enligt Malmöbolagets medgrundare Jacob Schaldemose Peterson handlar det om mer än bara ett namnbyte. – Det är ett byte av hela vår strategi, säger han.

  • Nya konkurser bland Öste-bolagen

    Dominobrickorna i Oatly-bröderna Östes företagsimperium fortsätter att falla. I spåren av ägarbolagens konkurser har två av portföljbolagen i sfären kastat in handduken och ytterligare ett ser ut att vara nere för räkning.

  • Björn Öste: ”Vi ger inte upp”

    Oatlygrundaren Björn Öste kommenterar nu konkursen i sitt investeringsbolag Aventure. Avgörande följdfrågor förblir dock fortsatt obesvarade. Vad betyder det till exempel att inte ge upp när uteblivet kapitaltillskott medför konkurs?

  • Ännu ett Öste-bolag i konkurs

    Med konkursen i bröderna Östes forskningsbolag Aventure kommer ytterligare en konkurs – i bolaget Öste Ventures. Konkursförvaltaren Simon Henderson vill nu hitta nya huvudägare som kan driva dotterbolagen vidare.

  • Oatly-brödernas Aventure i konkurs

    Oatly-grundarna Björn och Rickard Östes forsknings- och utvecklingsbolag Aventure har försatts i konkurs. Bolaget var ursprungligen en del av Oatly-sfären och står bakom Lundabolag som Lument och Double Good.

  • Så går Pågens nybygge

    Landskronafabriken som ska vara klar om tre år men för vd Anders Carlsson Jerndal har jobbet med den nya verksamheten börjat. – Det är ett pussel, säger han. 

  • Paulsson säljer ärtfabriken i Bjuv

    Ärtor i Bjuv blev ingen bra affär för Erik Paulsson-familjen efter köpet från Findus 2016. Nu är bolaget Foodhills sålt till en utländsk köpare i ett av våra grannländer. Prislappen? En hundring.

  • Dug siktar på 100 Mkr

    Hittills i år har potatisdrycksföretaget Dug presenterat en rad nya kunder, mångdubblat omsättningen och sett aktien rusa på First North. Vd Helene Nielsen siktar på nya kapitalstarka investerare och jämför med Oatly.

  • Opticept tar lån efter sur emission

    Opticept fyller på nytt på kassan för att kunna växa. Med en kommersiell expansion siktar bolaget på ett positivt kassaflöde. Men nu är det lån och inte riskkapital som gäller.