Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Maja Sonesson vill skapa digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.
Digitala produktpass ingår i en ny ramlagstiftning från EU, den så kallade ekodesignförordningen (ESPR), som en del av den gröna given. Europeiska producenter ska ange information om sina produkters innehåll, hur de tillverkats och deras miljöprestanda från råvara till färdig produkt.

Maja Sonesson såg en affärsmöjlighet i och med det nya regelverket, och riktade in sig på en producentgrupp som generellt sett inte är stark inom hållbarhet och digitalisering.
— Vinproducenterna vill bli mer transparenta, men de saknar möjligheterna idag. Vår plattform ska vara ett verktyg som gör att de kan bli mer hållbara, säger Maja Sonesson, grundare och vd i Journy.
Det finns ingen exakt regel för hur de digitala produktpassen behöver utformas, eller ska se ut, för att möta EU:s krav. Journy använder sig av blockchain-teknologi, för att öka datasäkerheten och för att informationen som anges om varje vinsats alltid ska kunna spåras. I produktpasset ska hållbarhetsinformationen anges, men också annat som vinproducenterna kan tänkas vilja berätta för en alltmer medveten konsumentgrupp.
— Har vinet producerats för hand eller med maskin? Man ska få en story kring allt. Och så ska man kunna spåra hur flaskan har kommit från till exempel Italien till Sverige, säger Maja Sonesson.
Växande marknad
Regelverket om digitala produktpass trädde i kraft 2024 och EU väntas successivt specificera vad som gäller för olika produkter. Market Research uppskattar att den europeiska marknaden för digitala produktpass, DPP:er, kommer att växa från 19 miljoner dollar år 2024 till 648 miljoner dollar år 2030.
Eftersom vinindustrin omfattas av regelverk för livsmedelsindustrin är vinproducenterna undantagna de nya lagkraven om digitala produktpass. Däremot har andra krav införts på vinproducenter sedan 2023, om att närings- och allergiinformation alltid måste anges på vinflaskan; detta görs oftast genom en qr-kod längst ner på vinetiketten.
Journy har ändå valt att rikta sig mot just vinindustrin för digitala produktpass, eftersom Maja Sonesson ser att producenterna ser det som ett sätt att informera sina kunder om sitt hållbarhetsarbete och stärka sitt varumärke gentemot konkurrenterna. Längre fram vill hon dock expandera till andra områden också.
— Konstruktion verkar mycket intressant, men också mode och plast. Vi ska först se att det funkar med vinindustrin, och sedan får vi titta vidare på vad vi tycker känns roligt. Nästan alla produkter kommer behöva ha ett sådant här pass, det är väldigt skalbart, säger Maja Sonesson.
I februari lanseras Journys plattform och en vinproducent i Italien, som hittills varit pilotanvändare, blir första betalande kund. Under våren och sommaren hoppas Maja Sonesson kunna knyta fler producenter till sig, samtidigt som hon också börjat se över möjligheterna till att ta in en finansiär.
— Vi vill skala upp, så vi har börjat undersöka vad det finns för finansieringsmöjligheter för att ta företaget till vår nästa fas, säger Maja Sonesson.
Julia Fryklund