Polymerkoncernen Trelleborg har fortfarande rejäla förvärvsmuskler efter försäljningen av affärsområdet Wheels för snart två år sedan. I fredags gästade vd Peter Nilsson Rapidus frukostmöte där han även luftade sina tankar om Dunkerstiftelsernas ägande.
I fredags samlades de morgonpigga i Rapidus nätverk för årets sista mingel, denna gång hos Rapidus nya partner Danske Bank. I det gamla posthusets lokaler kunde gästerna lyssna till när Rapidus chefredaktör Gunnar Wrede intervjuade Peter Nilsson, vd för Trelleborgskoncernen.
Trots att rubriken för samtalet löd ”Vad är Trelleborg av idag?”, så ligger en stor del av historien om bolagets förändring i att förklara vad Trellborg idag inte gör. Under Peter Nilssons tid som vd har bolaget förändrats kraftigt, där flera affärsområden avyttrats och koncernen nu istället fokuserar på specialiserade polymerlösningar i nära samarbete med kunderna. Peter Nilsson, som började som vd år 2005, är starkt förknippad med denna förändring.
— Renodlingen av Trelleborg hade gjorts när jag tillträdde som vd, men man hade inte riktigt satt plattformen för vad man skulle använda pengarna till, eller integrerat de första förvärven, förklarar Peter Nilsson och fortsätter:
— När vi valde att fokusera bolaget så valde vi kanske den besvärligare vägen: att växa genom en massa småsegment och nischer istället för att gå på de stora delarna. Vi var nummer tre i världen på kylarslangar, tvåa på antivibrationskomponenter, vilket var nästan 65 procent av Trelleborg. Ändå valde vi att fokusera på den mindre tredjedelen.
Välfylld kassa
Den senaste stora försäljningen avslutades så sent som förra året och handlade om Trelleborgs däckverksamhet, Trelleborg Wheels Systems, som såldes till japanska Yokohama. Affären slutfördes i maj 2023, med en köpeskilling som landade strax över 22 miljarder kronor. Det har gett Trelleborg en välfylld kassa – och ett angenämt problem med balansräkningen, med för lite skuld i förhållande till ebitda.
— Vi har en 10-20 miljarder för mycket nu för att komma till ett optimalt läge, berättar Peter Nilsson.
För att åtgärda detta gör bolaget återkommande återköp av egna aktier, och mindre bolagsförvärv, men letar också aktivt efter en större affär.
— Skulle vi springa på ett stort förvärv kan vi nog skriva en check på 20 miljarder, säger Peter Nilsson.
Att hitta ett bolag av den storleken som är till salu är dock inte det lättaste, men arbetet pågår.
— Vi jobbar aktivt med en lista på drygt 200 bolag, många familjebolag. Vi har inga 20-miljardersbolag på listan, men några som ligger runt fem-tio miljarder.
Inför Rapidus medlemmar avslöjade Peter Nilsson att försäljningen av Wheel Systems var planerad att genomföras långt tidigare, men ett samtal i skidspåret fick bolaget att tänka om.
Mitt under avyttringsplanerna var det istället Trelleborg som köpte upp världens då fjärde största däcktillverkare, genom tjeckiska ägarbolaget CGS Holding. Trelleborg hade varit intresserade av att köpa däcktillverkaren tidigare, men hade dittills alltid fått nej.
Förvärvsbud mitt i Vasaloppet
— Han ringde när jag var mitt i Vasaloppet och sa att han behövde sälja. En av ägarna skulle skilja sig och behövde pengar. Så vi åkte ner och gjorde en deal på tre-fyra timmar. Så då bestämde vi oss för att köra på däcksverksamheten ett tag till.
Förberedelserna för försäljningen av Wheel Systems var redan igång, vilket innebar att styrelsen behövde ta ett snabbt beslut om att gå i motsatt riktning.
— Det var lite höjd på diskussionerna i styrelserummet huruvida det var rätt att investera i en verksamhet som vi visste inte skulle vara kärnverksamhet över tid.
Aktiemarknaden är just nu ett av bolagets stora utmaningar, där Peter Nilsson tycker att det är svårt att få investerare att förstå vad bolaget idag faktiskt gör. Andelen utländska investerare har dock ökat, och står nu för mer än hälften av bolagets kapital.
— Men det är det vi kämpar lite med, att få ut vår story.
Huvudägaren, Dunkerstiftelserna, sitter på 57 procent av rösterna och 12 procent av kapitalet. Skulle stiftelserna minska något på sitt ägande kan det öppna upp för ökad handel med aktien, något Trelleborgs vd gärna skulle se.
— De borde inte ha någon ambition om att ha mer än 50 procent, så det är ett antal procent som de borde kunna sälja.
Nästa år har Peter Nilsson varit på Trelleborg i 20 år, och hoppas kunna fortsätta ”så länge jag tycker det är roligt och styrelsen tycker att jag gör ett bra jobb”. Själv ser han på bolaget över treårshorisonter.
— Jag har en målbild att jag vill att Trelleborg ska vara annorlunda om tre år. Och så länge jag ser att vi är på någon förändringsresa så känner jag mig motiverad och hoppas jag får förtroendet.
Trelleborg tillverkar i dag tätningar till allt från extremt små applikationer inom medtech, kaffemaskiner, fönster och till sänktunnlarna under Öresund och Fehmarn bält. Företaget har 100 000 artikelnummer.
Julia Fryklund
Nedan följer bilder från evenemanget