Second hand-shopping är på stark frammarsch – men butikerna har inte råd att hänga med i den digitala utvecklingen. Linnea Lundmark (26), och hennes bolag Soop System har en lösning som Rapidus belönar med en 34:utmärkelse.
Medan de flesta modeföretag idag ser en ökad försäljning på nätet står många secondhandbutiker fortfarande och krånglar med manuell registrering i Excel för att överhuvudtaget kunna sälja produkterna i butik. Soop System vill digitalisera dem.
– Second hand-butikerna skriker efter nya lösningar. Man ska inte behöva vara en stor modekedja med en stor IT-budget för att kunna arbeta så här, säger Linnea Lundmark, som ville hitta en billig lösning för butiker.
Idén om Soop System har funnits i två år, och sedan i somras har Linnea Lundmark knutit både en IT-utvecklare och second hand-expert till sig, som ska vara med i bolagets fortsatta utveckling.
Soop System är en prenumerationstjänst på ett digitalt lagerhanteringssystem anpassat för secondhandbutiker. Till skillnad från en vanlig butik som beställer in varor från en leverantör, för att sedan sälja, behöver en secondhandbutik hantera inlämnade varor, ibland med kommissionsavtal, vilket gör deras affärsmodell mer komplex.
– Jag tror verkligen att vi hittat ett gap i marknaden, där second hand-butikerna är lite bortglömda. Second hand är inte bara en trend, utan en växande rörelse som håller på att bli den nya normen, säger Linnea Lundmark.
Den helt digitala försäljningen av andrahandsvaror är väl etablerad, med stora aktörer såsom Sellpy, Tradera och Vinted – men Linnea menar att man missar de fysiska butikerna och det värdet de har.
– För oss är det viktigt att stötta handeln. Vårt system kan spara en butikschef 20 timmar i veckan, som istället kan läggas på försäljning, berättar Linnea Lundmark.
Hittills har deras system testats på fyra butiker i Köpenhamn. Bakom idén finns både egna erfarenheter av arbete i second hand-butik, men också en gedigen research.
– Jag har besökt över 200 second hand-butiker runtom i världen, och ser att butikernas utmaningar upprepar sig, berättar Linnea Lundmark.
Linnea Lundmark har fortsatt dialog med butiker i stora modestäder såsom Paris, London och New York, för att kunna fortsätta att utveckla tjänsten. Tanken är att utveckla systemet till att också rikta sig till större och redan mer digitala second hand-butiker på sikt.
Hösten blir händelserik: Inom ett par veckor lanseras den första betalversionen, där 22 butiker skrivit upp sig på väntelistan. Dessutom öppnar Soop System också sin första investeringsrunda, för att kunna satsa mer på produktutveckling och öka försäljningen.
Julia Fryklund