fredag 4 oktober 2024

inloggad som

Tunga utmaningar i Höganäs

|  
|  

Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
– Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

Rapidus möter Henrik Ager på huvudkontoret i den lilla orten som har samma namn som företaget. En tung industri som sysselsätter 600 personer ligger insprängd i den i övrigt idylliskt sömniga bygden.

Henrik Ager tillträdde som vd för bara ett drygt halvår sedan. Han har en karriär bakom sig som konsult på McKinsey där han fick gruvindustrin som specialitet. Sedan följde åtta år på Sandvik, på slutet som affärsområdeschef för Sandvik Mining and Rock Solutions.

En dag i juni 2022 fick han ta sitt pick och pack och gå efter meningsskiljaktigheter med vd Stefan Widing. Henrik Ager hade anammat den förra vd:n Björn Rosengrens styrningsmodell med omfattande decentralisering där varje affärsområde har eget resultatansvar. När Stefan Widing ändrade inriktning blev det slitningar och Henrik Ager fick lämna.

– Jag har infört den decentraliserade modellen här på Höganäs. Det är den jag tror på, säger han.

Höganäs har totalt 2.300 anställda i 15 länder. Fabriken i Höganäs är den enskilt största. Bolaget köptes ut från börsen år 2013 av familjerna Wallenberg och Lindén som nu äger hälften vardera via bolagen FAM och Lindéngruppen.

Koncernen omsatte 12,3 miljarder kronor under 2023. Det var i nivå med föregående år. Resultatet före skatt, justerat för engångsposter, ligger kring 900 Mkr vilket ger en marginal kring 7 procent. För sex-sju år sedan var en normal marginal för Höganäs det dubbla.

Tidens trender har inte varit i Höganäs favör och nu måste Henrik Ager ta tag i en omfattande omställning.

För det första måste Höganäs möta tuffa hållbarhetskrav. Koldioxidutsläppen måste bort. Som Sveriges sjuttonde största utsläppare, enligt en mätning från tidskriften Svensk Natur 2022, är målet att utsläppen ska ned till netto noll år 2030 i den egna produktionen. Men det är inte lätt när det inte bara handlar om energitillförsel, utan även att själva produkten avger koldioxid vid tillverkningen.

– Vi tillsätter kol i tillverkningen, som alla andra malmbaserade stålverk. Vi har gjort tester med biokol i utveckling av ny processteknik. Vi utforskar även möjligheten att använda mer biogas men tillgången till konkurrenskraftiga priser är begränsad, säger Henrik Ager.

För det andra går två tredjedelar av Höganäs försäljning till bilindustrin, och utmaningen här är utbytet av bilparken från bilar med förbränningsmotorer till elbilar.

Poängen med Högnäs pulver är att det går att pressa till metallprodukter med en så komplicerad utformning att det inte går att gjuta eller svarva dem. I motorer och växellådor finns många sådana komponenter.

– I en bil med förbränningsmotor finns i snitt 8 kilo komponenter som är tillverkade av metallpulver. I en elbil finns det 3,5 kilo, säger Henrik Ager.

Det handlar alltså om att Höganäs står inför en halvering av sin affär om inget görs. Både hållbarheten i produktionsprocessen och marknaden ställer krav på stora investeringar framöver och Henrik Ager medger att något stort resultatlyft inte är att räkna med de närmaste åren.

– Vi produktutvecklar för att hitta nya tillämpningar för metallpulver och vi ser stora möjligheter att öka andelen komponenter i elbilar som tillverkas med vårt material. Vi står alltmer i direktdialog med de stora biltillverkarna för att få dem att rita in metallpulvertillverkade delar i sina kommande bilmodeller, förklarar han.

En stor nöt att knäcka är elbilsbatterierna. Förutom litium finns fler metaller i dessa batterier. Det går att använda järn, men hittills med sämre prestanda än andra metaller. Kinesiska biltillverkare som till exempel BYD använder dock järn med, enligt Henrik Ager, allt bättre resultat.

– Vi har fyra-fem år på oss att hitta rätt på den nya bilmarknaden. Enligt analytikers prognoser kommer hälften av alla elbilsbatterier innehålla järn i framtiden. Till vår fördel är att ökningen av elbilsförsäljningen tillfälligt har planat ut. Det ger oss lite mer tid.

Nu har vi bara talat om två av Höganäs affärsområden. Men här finns tre till med allt från ytbeläggningar till flyg- och rymdindustrin, jordbruksmaskiner och kirurgiska implantat. Metallpulver används också som kemisk komponent i till exempel krockkuddar.

– Vi har en bra riktning. Vi är bra på innovation och utveckling. Men vi behöver öka takten, säger Henrik Ager.

Gunnar Wrede

Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär. – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så ska Enjay skala upp

    Dags för ett nytt avsnitt av vår podd, som numera är en vodd: Lejonkulan. I det nya avsnittet gästas vi […]


  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Mikrodust expanderar med ny vd 

    Det Lundabaserade teknikbolaget Mikrodust plockar in en ny vd. Nu är planen att expandera bolagets sälj- och marknadsavdelning.

  • Därför lämnar Kockums Malmö

    En epok går i graven när Kockums i slutet av nästa år lämnar det gamla varvsområdet i Malmö och kör flyttlasset till Lund. Bygget av det nya kontoret i Brunnshög håller på att ta form. Här berättar Kockumschefen Mats Wicksell varför Kockums lämnar sin gamla hemstad.

  • Opticept lånar 29 miljoner för att klara stororder

    Opticepts genombrottsorder, värd fem gånger mer än hela fjolårets omsättning, fick aktiekursen att rusa med mer än 100 procent. I dag meddelar bolaget att man tar ett lån för att klara ordern.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.

  • Sportbetting blev träpaneler

    Att ett tvillingpar som ägnat sig åt sportbetting skulle satsa på akustiska träpaneler var en högoddsare. Men det blev en succé och bolaget Wood on Wall i Helsingborg hoppas nå 100 Mkr i försäljning inom bara några år.