torsdag 21 november 2024

inloggad som

Därför lämnar Kockums Malmö

|  
|  

En epok går i graven i slutet av nästa år när Kockums lämnar det gamla varvsområdet i Malmö och kör flyttlasset till Lund. Bygget av det nya kontoret i Brunnshög håller på att ta form. Här berättar Kockumschefen Mats Wicksell varför Kockums lämnar sin gamla hemstad.

– Vi vill samla verksamheten. I Malmö fick vi ingen tomt där vi också kunde ha den industriella verksamheten i tid. Lund var väldigt tillmötesgående och framåtlutade. Dessutom har vi samarbete med högskolan och universitetet, så det passar bra, säger Mats Wicksell.

Han har jobbat hela sitt yrkesliv inom den börsnoterade försvarskoncernen Saab och är sedan mars förra året chef för affärsområdet Kockums.

Mats Wicksell affärsområdeschef Saab Kockums utanför bygget av det nya kontoret i Lund.

Utanför Skåne innefattar det varvet i Karlskrona, ett varv i Docksta som bygger stridsbåtar, ett mindre varv för reparation och underhåll på marinbasen Muskö men också verksamheter i Linköping, Motala, Storbritannien, Australien och USA. Det innehåller också en verksamhet i Helsingborg som bygger simulatorer och träningsanläggningar för bland annat manövrering av u-båtar.

Men basen och tyngdpunkten finns än så länge i Malmö, i verksamheten som gett affärsområdet dess namn. I Västra hamnen sitter ingenjörerna som designar och konstruerar u-båtar som byggs på varvet i Karlskrona. Ett stenkast därifrån utvecklas u-båtarnas stirlingmotorer. Och i närheten av Jägersro finns ett center för materialtester.

Dessa verksamheter på olika adresser i Malmö ska flytta ihop i Lund.

Mats Wicksell påpekar att man ser Malmö-Lund som en och samma arbetsmarknadsregion, som man flyttar inom.

– Närheten till universitetet och klustret i Brunnshög kommer att vara attraktivt. Vi får en bra rekryteringsbas. Det kommer bli en del utbyte mellan företagen men framförallt en miljö där det byggs kunskap.

Mycket av det koncernen sysslar med är av naturliga skäl hemligt. Mats Wicksell ser ändå möjligheter till samverkan, exempelvis inom energi- och materiallösningar eller AI-teknik.

– I tidiga faser av det vi gör finns mycket som är mer av grundforskning. Där har vi utbyten med högskolan och andra. Det blir hemligt när vi applicerar det.

Kockums har vuxit snabbt sedan planerna för etableringen i Brunnshög togs fram. Affärsområdet sysselsatte vid årsskiftet strax under 3.000 personer, varav drygt 1.000 i Karlskrona och knappt 1.000 i Skåne.

Finns det utrymme att växa i de nya lokalerna?

– När vi projekterade var det ju så. Jag tror att vi kommer klara oss ett tag.

Saab Kockums nya kontor i Brunnshög i Lund ska stå färdigt i slutet av 2025.

Kockums ska dock inte bara växa i Lund. I Landskrona startar en ny verksamhet efter sommaren. I ett första skede ska ett tjugotal personer anställas.

– Vi startar en liten produktion på varvsudden i Landskrona. Det blir i huvudsak tillverkning av stålkonstruktioner som sedan fraktas till ett varv där det monteras.

Saabs affärsområde Kockums omsatte 6,3 miljarder kronor 2023. Tillväxttakten på 33 procent förra året ökade något till 34 procent under det första kvartalet.

– Vi förväntar oss en hög tillväxt, alltså mer än tvåsiffrig, under överskådlig tid. Det är en otroligt gynnsam marknad. Sedan är den ju väldigt reglerad, det är inte så att priserna åker upp i taket för att efterfrågan är hög.

Den gynnsamma marknaden beror på upprustning drivet av omvärldsläget, inte minst kriget i Ukraina, i kombination med ett stort moderniseringsbehov inom många europeiska länders försvar, säger Mats Wicksell.

– En trend är att Europa vill göra sig mindre beroende av import. Man vill inte ha alla ägg i korgen som innebär att USA ska komma hit och rädda oss.

En annan trend är ett ökat intresse för Sverige från andra Nato-länder. Men det slår på båda hållen, menar Mats Wicksell. Å ena sidan får svensk försvarsindustri en lite lättare väg in på vissa marknader, men å andra sidan blir den mer konkurrensutsatt på hemmaplan.

– Det blir en politisk fråga i slutändan. På det stora hela så tror vi ändå att det är positivt för oss. Och om man tar Saab som helhet så har ju vi sålt till många Nato-länder under en längre tid.

Ola Nilsson

En epok går i graven när Kockums i slutet av nästa år lämnar det gamla varvsområdet i Malmö och kör flyttlasset till Lund. Bygget av det nya kontoret i Brunnshög håller på att ta form. Här berättar Kockumschefen Mats Wicksell varför Kockums lämnar sin gamla hemstad.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.