tisdag 1 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Oatly bantar sig i form

|  
|  

Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

Försäljningen steg med knappa 2 procent jämfört med samma kvartal förra året. Bolaget rapporterar fortsatt förlust men minskade kostnader efter förbättringar i leveranskedjan, neddragning av personal och avbrutna fabriksetableringar.

Aktien på Nasdaq i New York svarade positivt på rapporten och steg med 15 procent. Ändå är det långt kvar till det höga värde bolaget hade vid börsintroduktionen sommaren 2021 – värdet har minskat med över 90 procent sedan dess.

Oatly har under många år expanderat offensivt med nya fabriker och utökad kapacitet i Landskronafabriken. Förra året var Malmöföretaget tvunget att slå av på takten för att hejda kostnaderna. Under fjärde kvartalet beslutade bolaget att avbryta etableringar av nya produktionsanläggningar i EMEA- och Amerikasegmenten. Bolaget redovisade 173 miljoner dollar i nedskrivningar och 29 miljoner dollar i omstrukturerings- och andra exitkostnader relaterade till dessa produktionsanläggningar.

Försäljningen under första kvartalet var nära oförändrad på bolagets största marknad, Europa och Asien förutom Kina, medan den ökade nära 5 procent i Nordamerika. Samtidigt minskade den 30 procent i Kina, en nedgång som bolaget förklarar vara förväntad ”på grund av den strategiska återställningen som genomfördes under tredje kvartalet 2023”.

Helårsresultatet förra året var minus 408 miljoner dollar vid en omsättning av 783 miljoner dollar vilket motsvarar över 8 miljarder kronor. Den kraftiga expansionstakten syns i bolagets siffror; på fem år har omsättningen ökat med 250 procent.

”Försäljningsvolymerna går åt rätt håll, kostnaderna går ner och vi fortsätter sträva efter lönsamhet”, skriver Oatly Groups vd Jean-Christophe Flatin i kvartalsrapporten.

Produktportföljen innehåller förutom havremjölk även havrebaserade alternativ till yoghurt, glass och grädde. Bolaget grundades 1992 och har huvudkontor i Malmö. Tekniken för att producera havrelivsmedel knoppades av från Lunds universitet av Rickard Öste. Han äger även Aventure, ett investerings- och forskningsbolag i Lund med flera startups i portföljen.

Rapidus har sökt Oatly för kommentarer, men utan resultat.

Elisabet Ottosson

Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Slutet är kommet för Lundabolaget

    Först var det Tendo, sedan Wnt Research. Nu avvecklas ytterligare ett noterat skånskt life science-bolag som blir uppköpt via ett omvänt förvärv där de enda tillgångarna är en börsplats och en samling aktieägare.

  • Inarea lyfter blicken mot taket

    Golvläggningskoncernen Inarea fortsätter serieförvärva, denna gång en undertaksmontör. Det innebär ett avsteg från ursprungstanken att konsolidera golvbranschen. Vd Rikard Fransson drar fördel av att ha ett starkt kassaflöde i en svag marknad.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.


  • Dug lånar för att få upp farten

    Pengarna från emissionen i höstas räckte inte och nu tvingas potatisdrycksföretaget Dug fylla på med lån. Men 2025 ska bli året då försäljningen äntligen kommer i gång på allvar.

  • Fomo-effekt gav Re:meat övertecknad runda

    Investerarintresset var stort när köttodlingsbolaget Re:meat sökte nya pengar. Nu ska Sveriges första ”köttbryggeri” byggas i Lund.

  • Genombrott för spisbolaget

    Emerging Cooking Solutions, som arbetar för klimat- och hälsovänligare matlagning i Afrika får efter 14 år in sin första stora finansering. — Det har varit en sinnessjuk uthållighet, säger grundaren Per Löfberg.

  • Blockkedjor ska berätta om vinets resa

    Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Bolaget Journy skapar digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.

  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.