Sportsligt går det sämre än på länge för svensk fotboll. Nu sinar dessutom tv-pengarna och nästa rättighetsavtal riskerar att bli en kalldusch för de allsvenska klubbarna. Sportjournalisten Olof Lundh efterlyser mer pengar från det offentliga och en långsiktig satsning på talangutveckling. Se mingelbilder från Rapidus event!
Rapidus bjöd tillsammans med Ålandsbanken in till after work på Media Evolution i Malmö på torsdagskvällen. På scen intervjuade Rapidus chefredaktör Gunnar Wrede sportjournalisten Olof Lundh kring svensk fotbolls status, sportsligt och ekonomiskt.
Det är inte bara svensk fotboll som har motvind. Det är tuffa tider även för tv-bolagen. Som chefredaktör för sajten Fotbollskanalen är Olof Lundh själv anställd av TV4. Norden var för några år sedan världens hetaste marknad för tv-fotboll men nu är läget det motsatta. Snart ska prislappen för rättigheterna till herrallsvenskan omförhandlas.
– Det blir nytt avtal 2026 men tv-bolagen har inga pengar. De nordiska rättigheterna till Champions League, Europa League och Conference League är inte sålda. Det har aldrig hänt, de brukar säljas flera år i förväg, sa Olof Lundh.
Trots att herrallsvenskan slår publikrekord och efterfrågan uppenbarligen är stark kan detta innebära stora problem, även om klubbar som Malmö FF och Häcken får ihop budgeten med hjälp av stora spelarförsäljningar och intäkter från europaspel.
– Men för en vanlig allsvensk klubb är det en kamp. Ungefär halva allsvenskan är beroende av tv-intäkterna, tillsammans med sponsorer och matchintäkter. Och om man inte syns på tv blir det svårare att sälja sponsorpaket. Det blir en negativ spiral.
På herrsidan är Sverige lägre rankat än på länge. Landslaget har flyttats ned till C-divisionen i Nations League – med länder som Azerbadjan, Cypern och Faraoöarna – och BK Häcken gjorde en slät figur i Europaspelet förra säsongen. Samtidigt missar damlandslaget sommarens OS för första gången någonsin.
– Vad är det som händer? undrade Gunnar Wrede.
– Det är komplext, svarade Olof Lundh. Det är en annan typ av fotboll på konstgräs, det är en faktor. En annan är att vi saknar anläggningar i storstäderna. Ungdomslag tränar på en halv eller en kvarts plan.
I en krönika inför mötet förde Gunnar Wrede fram tanken att föreningsdemokratin är problemet. Svenska fotbollsklubbar är ideella föreningar och kan inte köpas och säljas som i exempelvis England eller Danmark, vilket hindrar kapitalstarka investerare.
Olof Lundh köpte inte den analysen. Han pekade på att Tyskland har ett motsvarande regelverk som Sverige samtidigt som Bayern München har ett av världens bästa lag och är ”bland de mest kommersiella klubbar jag känner till”. Norge har medlemsstyrd fotboll och rankas ändå högre än Danmark som inte har det.
– Varför är norrmännen duktiga på idrott? Varför har de två av de bästa spelarna i Premier League? Norge är ett ruggigt rikt land, de har plöjt ner jättemycket pengar i norsk toppidrott, sa han.
– Svenska statens bidrag till Riksidrottsförbundet har legat på 2 miljarder sedan 2008. Har staten missat att vi har inflation? För mig är det ju obegripligt att idrotten inte kedjar sig bredvid Greta Thunberg vid riksdagen. Idrotten är otroligt dålig på att göra det här till en valfråga. Staten borde kunna räkna på att om vi satsar mer på idrott kanske vi får mindre hälsokostnader om tio år och behöver lägga mindre på polis och vakter, sa Olof Lundh.
Han pekade också på att norska och danska klubbar generellt satsat större resurser på talangutveckling än de svenska. Våra grannländer har heller inte något motsvarande hockeyns SHL som konkurrerar med fotbollen om talanger, sponsorer och tv-pengar.
Olof Lundh menade att svensk fotboll måste inse sin plats i näringskedjan och försöka bli bäst på att ta fram talanger och sälja spelare.
– Jag tror att det smarta är att satsa mer på att utbilda fler tränare. Och försöka påverka våra politiker att se värdet i idrotten.
Ola Nilsson
Nedan följer mingelbilder från evenemanget med mer än 100 gäster.
Vill du också vara med på nästa event?
Bli då medlem i Rapidus nätverk. Medlemmar får Rapidus dagliga nyhetsbrev måndag-torsdag och blir inbjudna till våra exklusiva nätverksträffar. Kontakta kund@rapidus.