För bara drygt en vecka sedan ansökte jetboardbolaget Radinn om konkurs. Men nya ägare är redan på ingång erfar Rapidus.
Radinns ambitioner var att omsätta en miljard kronor 2026. I stället kastade bolaget in handduken och lämnade in en konkursansökan i slutet av november.
Omsättningen har mellan 2019 till 2022 växt från 14 miljoner kronor till 105,5 Mkr, men kassaflödet och resultatet har inte alls hängt med. Förlusten på sista raden uppgick förra året till nästan 156 miljoner kronor. Men trots brakförlusten verkar det från investerarhåll finnas intresse för det hajpade Malmöbolaget.
– Prospektet gick ut i torsdags och det finns många spekulanter som vill köpa Radinn. Allt ska landa de närmaste veckorna. Några av spekulanterna har varit intresserade av bolaget under en längre tid, men att det kliver in nya ägare verkar vara helt klart. Sedan får vi se vilka det blir och hur de vill driva verksamheten vidare på sikt, det säger en källa med god insyn i Radinn.
Johan Klåvus vid Trägårdh Advokatbyrå är utsedd till konkursförvaltare. Han har goda förhoppningar om att få Radinn sålt.
– Jag har haft kontakt med många spekulanter. Dels nya, men det har också funnits en del upparbetade kontakter sedan tidigare. Enligt min bedömning finns det ett stort intresse för Radinn, säger Johan Klåvus.
Enligt honom är potentiella investerare främst intresserade av Radinns tekniker och produkter. Svårigheten i säljprocessen är att den ska gå snabbt.
– Jag kan driva bolaget vidare på den statliga lönegarantin fram till den 23 december, därefter behöver jag ha en köpare på plats. Radinn är ett spännande utvecklingsbolag, men samtidigt ser vi ju en tuff marknad. Det är däremot få gånger som intresset har varit så här stort för ett konkursbolag, säger Johan Klåvus.
Radinn har genom åren lockat en rad investerare som pytsat in flera hundra miljoner kronor i bolaget. Ett exempel är IT-miljardären Dan Olofssons Danir.
– Det är givetvis olyckligt att Radinn inte kunde få försäljningen att lyfta. Ägarna har under ett antal år finansierat negativa kassaflöden, men någonstans går det en gräns när dessa möjligheter inte står till buds, sade Dan Olofsson till Rapidus i förra veckan.
Det var 2013 som grundaren Philip Werner, en extremsportälskande ekonomistudent på Lunds universitet, fick idén att sätta en elmotor på en wakeboard. Radinn började sälja brädan under 2016.
Martin Linderoth