onsdag 2 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Helsingborgsprofilen hittar ny affär

|  
|  

Han är Helsingborgaren som både varit vd på Bjärefågel och gjort ett klipp på padelflugan. Nu startar han ett bolag som vill hjälpa idrottsklubbar att sälja mer än bara biljetter till sina matcher.

– Vi vill hjälpa klubbarna att bearbeta hela kundkretsen så att de kan skicka ett riktat erbjudande till dem som ännu inte köpt biljett två dagar före match. Och ett annat till dem som har köpt biljett för att se om de vill förbeställa snacks till pausen eller mat i restaurangen innan matchen, säger Robin Lundgren, vd för bolaget Beyond Ticket som utvecklat appen Liveday.

Han var ekonomichef i Helsingborgs IF 2011-2015 innan han fick samma titel på Bjärefågel, ditlockad av ordförande Claes Ohlsson som även var ordförande i HIF 2010-2015.

– Efter drygt ett år blev jag vd för Bjärefågel och var det fram till november 2018 då HIF hörde av sig och hade lite problem med finanserna. Så jag fick uppdraget att vända på den interna strukturen och vi lyckades nå överskott både 2019 och 2020. Så småningom var jag tillbaka med mina gamla arbetsuppgifter och kände att jag behövde en ny utmaning.

Därefter följde en blixtkarriär inom padel som vd för bolaget Padelgo.tv under åtta månader innan han fokuserade på egna bolaget Padelboard – en plattform för att enkelt arrangera turneringar.

– Vi växte väldigt snabbt. Båda bolagen blev faktiskt uppköpta av göteborgsbolaget Matchi som har integrerat tjänsterna i sin plattform. De är på god väg att bli världsledande.

Efter bara drygt ett år på marknaden hade Robin gjort en exit i Padelboard och var redo för nästa projekt – Liveday som säljer biljetter och mer därtill.

– Elitföreningar är generellt hänvisade till att använda biljettplattformar utformade för konsertmarknaden. De saknar inbyggt stöd för att hålla reda på återkommande kunder. Klubbarna vill även kunna sälja merchandise, mat och dryck i en och samma checkout. tilläggsförsäljningen måste ske i samband med biljettköpet, säger Robin Lundgren.

Pauserna mellan perioder eller halvlekar är 12-15 minuter långa och det blir lätt köer när tusentals åskådare ska välja, beställa och betala.

– Med vår app betalar man i förväg och hämtar ut sin beställda burgare och läsk genom att visa upp ordernumret på mobilen ungefär som på McDonalds. Klubben kan öka sin försäljning och ge bättre service till publiken.

Han menar att Liveday bygger ett CRM anpassat för elitidrott för att hjälpa klubbarna att både öka antalet åskådare och snittintäkten per åskådare. Konkurrenter är jättar som Tickster, Ticketco och Ticketmaster.

– Men vi löser ett problem som befintliga aktörer har svårt att lösa. Vi har ju egen erfarenhet av att jobba med gamla stora system som byggdes för att hantera de krav som fanns då.

Det finns långt gångna diskussioner med flera klubbar, intresseorganisationer och hela ligor.

– Vi har fem klubbar, som är igång sedan september. Bland dem de lokala klubbarna OV (handboll), HHC (hockey) och FCH (innebandy). Det är lagom. Vi får möjlighet att testa produkten och jag är själv på plats vid varje match. Det är en sak att få feedback från klubbchefen, de som står i entrén kan ge helt andra insikter.

Bolaget har finansiering från en liten ägargrupp där Claes Ohlsson är en av investerarna.

– Vi har redan blivit uppvaktade av ett par investerare som vill vara med. Även om man vill nå breakeven är det skönt att veta. Det finns kapital i ägargruppen också och vi försöker hålla nere vår burn rate.

Ska ni expandera med fler länder och andra segment som konserter?

– Vi tittar på Norge och Danmark där vi har ingångar. Man kan tänka sig att systemet fungerar för konserthus eller teatrar med en trogen kundkrets, men det är inte där vi lägger vårt fokus. För elitidrotten är behoven akuta och det är den marknaden vi bearbetar, säger Robin Lundgren.

Bolaget startades formellt i våras, har motsvarande fyra heltidsanställda och sitter på inkubatorn Hetch i Helsingborg.

Sölve Dahlgren

Han är Helsingborgaren som både varit vd på Bjärefågel och gjort ett klipp på padelflugan. Nu startar han ett bolag som vill hjälpa idrottsklubbar att sälja mer än bara biljetter till sina matcher.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Nya entreprenörer på Skåne Capital Day

    Krinovas vd Ulrika Hasselgren står värd för vårens Skåne Capital Day på onsdag nästa vecka. Här de tio företag från skånska inkubatorer ska pitcha sina affärsidéer för potentiella investerare.

  • Krinova summerar 2024

    Krinova, med ny vd:n Ulrika Hasselgren, blickar tillbaka på 2024. Så många bolag sökte sig till företagsinkubatorn och så många jobb har medlemsföretagen skapat.

  • Tuffa tider för startups

    Tre konkurser och en kontrollbalansräkning. Det är den dystra utvecklingen på senare tid bland Skånes mindre bolag.

  • Hon balanserar ekonomi och ideologi

    För Altitude Meetings grundare Yasemin Arhan Modéer går klimat- och demokratifrågor före resultaträkningen. Ändå har bolaget gått med vinst varje år sedan starten. För Rapidus berättar hon om balansen och varför det är viktigt att vara naiv.

  • Smile vinnare i bidragsracet

    Vinnova delar ut mångmiljonbelopp till Skånes inkubatorer. Men stödet skiljer sig kraftigt åt, nära 27 miljoner kronor mellan inkubatorerna i toppen och botten. Rapidus har listan över vem som fick vad.

  • ”Känns som att vi drog nitlotten”

    Smile fick 30 Mkr medan Minc fick nöja sig med 2,4 Mkr när Vinnova strödde pengar över landets inkubatorer. – Det känns som ett lotteri där vi dragit nitlotten, säger Mincs vd Daniel Persson.

  • Hon ska leda innovationen på Smile

    Malin Sjöö gör comeback på Smile. Nyligen klev hon in i den helt nyinrättade rollen som Chief Innovation Officer, där hon ansvarar för att utveckla verksamheten för startups inom foodtech.

  • Kraftsamling för kvinnligt ägande

    Kvinnor äger bara en tredjedel av svenska bolag. En snedfördelning enligt det skånska affärsnätverket Femown, som nu vill ändra på saken. – Vi vill gå från ord till handling, säger initiativtagaren Eleni Cronström.

  • Lundabolaget som vill att du ska springa till jobbet

    Iamrunbox från Lund tillverkar ryggsäckar för löparpendlare. Nästa vecka deltar de på Rapidus och Danske Banks pitchevent. — Vi hoppas träffa smarta investerare, säger medgrundaren David Axelsson.

  • Jättesmäll för Tretton37 – förlorar sin F-skatt

    Tretton37 i Lund har fått sin F-skatt återkallad. Anledningen är bristande redovisning och betalning. Enligt Skatteverket kan detta få stora konsekvenser för bolaget.