måndag 15 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Helsingborgsprofilen hittar ny affär

|  
|  

Han är Helsingborgaren som både varit vd på Bjärefågel och gjort ett klipp på padelflugan. Nu startar han ett bolag som vill hjälpa idrottsklubbar att sälja mer än bara biljetter till sina matcher.

– Vi vill hjälpa klubbarna att bearbeta hela kundkretsen så att de kan skicka ett riktat erbjudande till dem som ännu inte köpt biljett två dagar före match. Och ett annat till dem som har köpt biljett för att se om de vill förbeställa snacks till pausen eller mat i restaurangen innan matchen, säger Robin Lundgren, vd för bolaget Beyond Ticket som utvecklat appen Liveday.

Han var ekonomichef i Helsingborgs IF 2011-2015 innan han fick samma titel på Bjärefågel, ditlockad av ordförande Claes Ohlsson som även var ordförande i HIF 2010-2015.

– Efter drygt ett år blev jag vd för Bjärefågel och var det fram till november 2018 då HIF hörde av sig och hade lite problem med finanserna. Så jag fick uppdraget att vända på den interna strukturen och vi lyckades nå överskott både 2019 och 2020. Så småningom var jag tillbaka med mina gamla arbetsuppgifter och kände att jag behövde en ny utmaning.

Därefter följde en blixtkarriär inom padel som vd för bolaget Padelgo.tv under åtta månader innan han fokuserade på egna bolaget Padelboard – en plattform för att enkelt arrangera turneringar.

– Vi växte väldigt snabbt. Båda bolagen blev faktiskt uppköpta av göteborgsbolaget Matchi som har integrerat tjänsterna i sin plattform. De är på god väg att bli världsledande.

Efter bara drygt ett år på marknaden hade Robin gjort en exit i Padelboard och var redo för nästa projekt – Liveday som säljer biljetter och mer därtill.

– Elitföreningar är generellt hänvisade till att använda biljettplattformar utformade för konsertmarknaden. De saknar inbyggt stöd för att hålla reda på återkommande kunder. Klubbarna vill även kunna sälja merchandise, mat och dryck i en och samma checkout. tilläggsförsäljningen måste ske i samband med biljettköpet, säger Robin Lundgren.

Pauserna mellan perioder eller halvlekar är 12-15 minuter långa och det blir lätt köer när tusentals åskådare ska välja, beställa och betala.

– Med vår app betalar man i förväg och hämtar ut sin beställda burgare och läsk genom att visa upp ordernumret på mobilen ungefär som på McDonalds. Klubben kan öka sin försäljning och ge bättre service till publiken.

Han menar att Liveday bygger ett CRM anpassat för elitidrott för att hjälpa klubbarna att både öka antalet åskådare och snittintäkten per åskådare. Konkurrenter är jättar som Tickster, Ticketco och Ticketmaster.

– Men vi löser ett problem som befintliga aktörer har svårt att lösa. Vi har ju egen erfarenhet av att jobba med gamla stora system som byggdes för att hantera de krav som fanns då.

Det finns långt gångna diskussioner med flera klubbar, intresseorganisationer och hela ligor.

– Vi har fem klubbar, som är igång sedan september. Bland dem de lokala klubbarna OV (handboll), HHC (hockey) och FCH (innebandy). Det är lagom. Vi får möjlighet att testa produkten och jag är själv på plats vid varje match. Det är en sak att få feedback från klubbchefen, de som står i entrén kan ge helt andra insikter.

Bolaget har finansiering från en liten ägargrupp där Claes Ohlsson är en av investerarna.

– Vi har redan blivit uppvaktade av ett par investerare som vill vara med. Även om man vill nå breakeven är det skönt att veta. Det finns kapital i ägargruppen också och vi försöker hålla nere vår burn rate.

Ska ni expandera med fler länder och andra segment som konserter?

– Vi tittar på Norge och Danmark där vi har ingångar. Man kan tänka sig att systemet fungerar för konserthus eller teatrar med en trogen kundkrets, men det är inte där vi lägger vårt fokus. För elitidrotten är behoven akuta och det är den marknaden vi bearbetar, säger Robin Lundgren.

Bolaget startades formellt i våras, har motsvarande fyra heltidsanställda och sitter på inkubatorn Hetch i Helsingborg.

Sölve Dahlgren

Han är Helsingborgaren som både varit vd på Bjärefågel och gjort ett klipp på padelflugan. Nu startar han ett bolag som vill hjälpa idrottsklubbar att sälja mer än bara biljetter till sina matcher.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Godisjätten rusar mot miljarden

    I över tre decennier har Leif Hultén byggt sitt konfektyrimperium och miljardomsättningen närmar sig med stormsteg. Rapidus har besökt godiskungen Hultén Försäljning i Kristianstad.

  • Suturion får CE-märkning

    Efter att ha inlett i Australien, Mellanöstern och USA är den kirurgiska symaskinen från Lund redo att göra entré också i Europa. — 2026 och framåt handlar bara om försäljning, säger vd Paan Hermansson.

  • Xinnate gasar med nytt kapital

    Xinnate fortsätter att skörda framgångar bland investerare och säkrar 38,5 miljoner kronor i en nyemission. Pengarna ska gå till bolagets utökade fas 2/3 studie. 


  • Malmötryckeriet ökar trycket

    Exakta trotsar branschens utmaningar och växer inom nya områden. Nu tar bolaget nästa kliv och bildar en ny miljardkoncern tillsammans med en Stockholmsaktör.

  • Klart med ny destination för Minc

    Nästa år blir det sista i Mincs nuvarande lokaler. Sedan går flyttlasset – 350 meter till andra sidan Klaffbron – när startuphuset blir hyresgäst till Media Evolution.

  • Dags för comeback för Bergqvist

    Han försvann från det skånska näringslivet efter att ha blivit indragen i en ekobrottshärva och att ha blivit utsatt för skottlossning och mordbrand. Nu vill investeraren Staffan Bergqvist göra comeback med ett supermaterial.

  • Familjeägt Höganäsbolag blir finskt

    Familjeägda Kullaplast säljs till finska Rani Plast. Efter fyra generationer lämnar familjen Skoglund därmed över till en stor internationell konkurrent. Claes Hovstadius på Svensk Företagsförmedling talar om en islossning på den skånska M&A-marknaden.

  • Han vill höja ribban på Minc

    Mincs nya vd Tomas de Souza lovar att nästa år ska bli det mest händelserika hittills för Malmöinkubatorn. Han har ett tydligt mandat att driva förändring.

  • Krinovas vd lämnar på dagen

    Inte ens ett år på posten blev det för Krinovas vd Ulrika Hasselgren. Hon lämnar vd-rollen med omedelbar verkan efter en överenskommelse med styrelsen. Orsaken är ”olika syn på hur verksamheten bäst ska ledas”.

  • Generationsskifte i Polykemi

    Rapidus inleder i dag en artikelserie med fokus på skånska onoterade vinstbolag. I jakten på nästa stjärna dras ögonen ofta till förhoppningsbolagen men Skåne erbjuder även en uppsjö av rejäla, mogna och vinstdrivande företag som det sällan skrivs om. Vi börjar med plastföretaget Polykemi i Ystad.

  • Familjärt med höga krav i Mjällby

    Personliga mål ska uppfyllas tre månader i rad, annars blir det åtgärdsplan. Mjällby säkrade i helgen SM-guldet i herrfotboll. Klubbchefen Jacob Lennartsson avslöjar några av hemligheterna bakom framgången.

  • Höst – strålande tider för Liljeholmens

    När höstmörkret kryper på är det högsäsong för levande ljus. Anna Lundqvist, vd för Liljeholmens Group med huvudkontor i Malmö, berättar om bolagets omprofilering, prispressen från Ikea och lönsamhetsproblemen.

  • Det sjungande investeringsbolaget

    De samlar gräddan av svenska affärsänglar och ska investera i 20 bolag i år. Med karaoke som förenande kraft är målet att bygga Nordens bästa grundarcommunity.