onsdag 8 maj 2024

inloggad som

Helsingborgsprofilen hittar ny affär

|  
|  

Han är Helsingborgaren som både varit vd på Bjärefågel och gjort ett klipp på padelflugan. Nu startar han ett bolag som vill hjälpa idrottsklubbar att sälja mer än bara biljetter till sina matcher.

– Vi vill hjälpa klubbarna att bearbeta hela kundkretsen så att de kan skicka ett riktat erbjudande till dem som ännu inte köpt biljett två dagar före match. Och ett annat till dem som har köpt biljett för att se om de vill förbeställa snacks till pausen eller mat i restaurangen innan matchen, säger Robin Lundgren, vd för bolaget Beyond Ticket som utvecklat appen Liveday.

Han var ekonomichef i Helsingborgs IF 2011-2015 innan han fick samma titel på Bjärefågel, ditlockad av ordförande Claes Ohlsson som även var ordförande i HIF 2010-2015.

– Efter drygt ett år blev jag vd för Bjärefågel och var det fram till november 2018 då HIF hörde av sig och hade lite problem med finanserna. Så jag fick uppdraget att vända på den interna strukturen och vi lyckades nå överskott både 2019 och 2020. Så småningom var jag tillbaka med mina gamla arbetsuppgifter och kände att jag behövde en ny utmaning.

Därefter följde en blixtkarriär inom padel som vd för bolaget Padelgo.tv under åtta månader innan han fokuserade på egna bolaget Padelboard – en plattform för att enkelt arrangera turneringar.

– Vi växte väldigt snabbt. Båda bolagen blev faktiskt uppköpta av göteborgsbolaget Matchi som har integrerat tjänsterna i sin plattform. De är på god väg att bli världsledande.

Efter bara drygt ett år på marknaden hade Robin gjort en exit i Padelboard och var redo för nästa projekt – Liveday som säljer biljetter och mer därtill.

– Elitföreningar är generellt hänvisade till att använda biljettplattformar utformade för konsertmarknaden. De saknar inbyggt stöd för att hålla reda på återkommande kunder. Klubbarna vill även kunna sälja merchandise, mat och dryck i en och samma checkout. tilläggsförsäljningen måste ske i samband med biljettköpet, säger Robin Lundgren.

Pauserna mellan perioder eller halvlekar är 12-15 minuter långa och det blir lätt köer när tusentals åskådare ska välja, beställa och betala.

– Med vår app betalar man i förväg och hämtar ut sin beställda burgare och läsk genom att visa upp ordernumret på mobilen ungefär som på McDonalds. Klubben kan öka sin försäljning och ge bättre service till publiken.

Han menar att Liveday bygger ett CRM anpassat för elitidrott för att hjälpa klubbarna att både öka antalet åskådare och snittintäkten per åskådare. Konkurrenter är jättar som Tickster, Ticketco och Ticketmaster.

– Men vi löser ett problem som befintliga aktörer har svårt att lösa. Vi har ju egen erfarenhet av att jobba med gamla stora system som byggdes för att hantera de krav som fanns då.

Det finns långt gångna diskussioner med flera klubbar, intresseorganisationer och hela ligor.

– Vi har fem klubbar, som är igång sedan september. Bland dem de lokala klubbarna OV (handboll), HHC (hockey) och FCH (innebandy). Det är lagom. Vi får möjlighet att testa produkten och jag är själv på plats vid varje match. Det är en sak att få feedback från klubbchefen, de som står i entrén kan ge helt andra insikter.

Bolaget har finansiering från en liten ägargrupp där Claes Ohlsson är en av investerarna.

– Vi har redan blivit uppvaktade av ett par investerare som vill vara med. Även om man vill nå breakeven är det skönt att veta. Det finns kapital i ägargruppen också och vi försöker hålla nere vår burn rate.

Ska ni expandera med fler länder och andra segment som konserter?

– Vi tittar på Norge och Danmark där vi har ingångar. Man kan tänka sig att systemet fungerar för konserthus eller teatrar med en trogen kundkrets, men det är inte där vi lägger vårt fokus. För elitidrotten är behoven akuta och det är den marknaden vi bearbetar, säger Robin Lundgren.

Bolaget startades formellt i våras, har motsvarande fyra heltidsanställda och sitter på inkubatorn Hetch i Helsingborg.

Sölve Dahlgren

Han är Helsingborgaren som både varit vd på Bjärefågel och gjort ett klipp på padelflugan. Nu startar han ett bolag som vill hjälpa idrottsklubbar att sälja mer än bara biljetter till sina matcher.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Robotar från Lund vill in i e-handeln

    Cognibotics försäljning av robotautomation accelererar. Efter en ökning med över 30 procent flera år i rad har Lundabolaget nu säkrat sitt största kundavtal hittills.

  • Camurus lyfter på rapport

    Lunds läkemedelsstjärna Camurus ökar på sista raden i dagens rapport för årets första kvartal. Samtidigt upprepar det Lundabaserade läkemedelsbolaget sina finansiella utsikter för helåret.