torsdag 21 november 2024

inloggad som

Yelte vill få oss att dricka hampa

|  
|  

Landskronabolaget Yelte, med vd Peter Andersson, planerar för en lansering av hampadryck under nästa år.

– Idén till hampadrycken föddes ur frustration. I butikshyllan för växtbaserade mjölkalternativ finns idag inget alternativ som både är miljömässigt hållbart och näringsrikt, säger Peter Andersson, vd för Yelte och fortsätter:

– Vi vill göra skillnad och hittade hampan som ett bra alternativ. Det är en supergröda med bra näringsvärde, den är en fullvärdig proteinkälla vilket betyder att alla essentiella aminosyror finns representerade och den är helt fri från allergiframkallande ämnen. Hampan ger lågt klimatavtryck då den kan odlas i alla klimatzoner och med mindre bevattning än många av alternativen.

De senaste två åren har bolaget utvecklat produkten vid testkörningar i Tetra Paks utvecklingscenter i Lund.

– Därifrån har vi fått några tusen liter hampadryck som vi låtit konsumenter testa med bra respons vad gäller både utseende och smak. Nu återstår några små tekniska utmaningar i processen. Planen är att göra en kommersiell pilotlansering i Sverige under nästa år.

Hur ser konkurrensen ut?
– Det finns så klart en uppsjö med olika växtbaserade drycker, dock ingen som vi tycker har en riktigt bra kombination mellan näringsvärde och hållbarhet. Zoomar man in på endast konkurrenter med hampadrycker så finns det ett fåtal internationella aktörer. Dessa har en produkt som de kallar hampamjölk men som oftast är en biprodukt i tillverkning av exempelvis proteinpulver, och då är det mesta av näringsämnena redan borttagna.

Råvarupriset på hampan är dock förhållandevis högt, enligt Peter Andersson.

– Vi kommer aldrig kunna eller vilja konkurrera med den billiga havremjölken. Men hampadrycken har många fördelar så vi är övertygade om att vi kan försvara en lite högre prislapp, säger han.

Hur ska ni övertyga kunderna?
– Det är en million dollar question, men vi ser många bra trender att haka på. Havredrycken har krattat vägen och är etablerad i Sverige, och det är ett starkt fokus på hållbarhet och hälsa. Det finns även ett stort intresse av hampa som proteintillskott, oljor och textilfibrer.

Elisabet Ottosson

Landskronabolaget planerar för en lansering av hampadryck under nästa år.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.