måndag 22 juli 2024

inloggad som

Yelte vill få oss att dricka hampa

|  
|  

Landskronabolaget Yelte, med vd Peter Andersson, planerar för en lansering av hampadryck under nästa år.

– Idén till hampadrycken föddes ur frustration. I butikshyllan för växtbaserade mjölkalternativ finns idag inget alternativ som både är miljömässigt hållbart och näringsrikt, säger Peter Andersson, vd för Yelte och fortsätter:

– Vi vill göra skillnad och hittade hampan som ett bra alternativ. Det är en supergröda med bra näringsvärde, den är en fullvärdig proteinkälla vilket betyder att alla essentiella aminosyror finns representerade och den är helt fri från allergiframkallande ämnen. Hampan ger lågt klimatavtryck då den kan odlas i alla klimatzoner och med mindre bevattning än många av alternativen.

De senaste två åren har bolaget utvecklat produkten vid testkörningar i Tetra Paks utvecklingscenter i Lund.

– Därifrån har vi fått några tusen liter hampadryck som vi låtit konsumenter testa med bra respons vad gäller både utseende och smak. Nu återstår några små tekniska utmaningar i processen. Planen är att göra en kommersiell pilotlansering i Sverige under nästa år.

Hur ser konkurrensen ut?
– Det finns så klart en uppsjö med olika växtbaserade drycker, dock ingen som vi tycker har en riktigt bra kombination mellan näringsvärde och hållbarhet. Zoomar man in på endast konkurrenter med hampadrycker så finns det ett fåtal internationella aktörer. Dessa har en produkt som de kallar hampamjölk men som oftast är en biprodukt i tillverkning av exempelvis proteinpulver, och då är det mesta av näringsämnena redan borttagna.

Råvarupriset på hampan är dock förhållandevis högt, enligt Peter Andersson.

– Vi kommer aldrig kunna eller vilja konkurrera med den billiga havremjölken. Men hampadrycken har många fördelar så vi är övertygade om att vi kan försvara en lite högre prislapp, säger han.

Hur ska ni övertyga kunderna?
– Det är en million dollar question, men vi ser många bra trender att haka på. Havredrycken har krattat vägen och är etablerad i Sverige, och det är ett starkt fokus på hållbarhet och hälsa. Det finns även ett stort intresse av hampa som proteintillskott, oljor och textilfibrer.

Elisabet Ottosson

Landskronabolaget planerar för en lansering av hampadryck under nästa år.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.