torsdag 21 november 2024

inloggad som

Tidigare Oatly-anställda går sin egen väg

|  
|  

Cerealiq, med vd Håkan Carlsson, är grundat av före detta Oatly-anställda som utvecklat en teknik för havredryckstillverkning. Bolaget är redan lönsamt, men så är det inte heller en dryck som marknadsförs, utan tekniken att tillverka den.

Sedan några år tillverkas havredryck baserad på Bjuvbolaget Cerealiqs teknologi och patenterade enzymblandningar. Bolaget har växt varje år sedan starten 2019 utan att resa externt kapital. Förra året landade omsättningen på 10 miljoner kronor, där 95 procent kommer från havreteknologin, med ett resultat på 2 miljoner kronor.

– I år förväntar vi oss 20 procents tillväxt, trots en vår då hushållens efterfrågan svajade. Nu är konsumenterna tillbaka i samma konsumtionsmönster med skillnaden att de handlar mer hos lågpriskedjorna, säger Håkan Karlsson, vd för Cerealiq.

Cerealiq står för know-how och teknologi samt leverans av enzymer, processhjälpmedel, till stora dryckestillverkare. Dessa säljer i sin tur havredryckerna till exempelvis Coop som marknadsför dem under eget varumärke.

– Med vår teknologi tillverkas runt hundra miljoner liter havredryck per år, framförallt i Sverige, Finland och några fler länder i Europa. Just nu jobbar vi intensivt med en kund i Nya Zeeland och vi har nyligen även gått in i Kanada, säger Håkan Karlsson.

Ärtdryck är en ny satsning från företaget. 

– Vi har något års utveckling kvar innan lansering av vår helt nya teknologi. Vår helärtsdryck blir nyttigare än den som finns på marknaden idag, som ofta är en biprodukt vid tillverkning av industriellt renat ärtprotein som bland annat går till köttsubstitut. 

Hur ser trenderna ut för olika mjölkalternativ?

– Skiftet från animaliskt till växtbaserat protein är väldigt starkt och det gäller även mejeriprodukter. Fortfarande är havredrycken den stora tillväxtmotorn på marknaden med en årlig tillväxt av 20 procent om man inte räknar in Oatly. Havredryck är en etablerad produkt men jämfört med vanlig komjölk utgör den fortfarande en mindre volym, säger han och fortsätter:

– Vi ser nya strömningar på marknaden där ärtdrycker är på frammarsch, dock fortfarande med en väldigt liten andel. Där kommer vår helärtsdryck in. Sedan finns hampadrycker men den teknologin är verkligen bara i början. Man har svårigheter med råvarutillgången och processerna är inte färdigutvecklade.

En annan gren på Oatly-trädet är Lundabolaget Swebol Biotech som för två år sedan lanserade quinoadrycken N´joy i Colombia och Bolivia via en samarbetspartner som licensierat Swebols teknik. Olof Böök är vd för Swebol där Oatlygrundaren Rickard Östes forskningsbolag Aventure är en av delägarna.

– Försäljningen har inte riktigt kommit igång efter pandemin. Vi tittar nu på olika lösningar vad gäller samarbetspartners, och intresse finns. Tyvärr har Sida dragit sig ur samarbetet i Bolivia så finansieringen för kommande projekt är för närvarande osäker, skriver Olof Böök i ett mejl till Rapidus.

Elisabet Ottosson

Cerealiq är grundat av före detta Oatly-anställda som utvecklat en teknik för havredryckstillverkning. Bolaget är redan lönsamt.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.