Cerealiq, med vd Håkan Carlsson, är grundat av före detta Oatly-anställda som utvecklat en teknik för havredryckstillverkning. Bolaget är redan lönsamt, men så är det inte heller en dryck som marknadsförs, utan tekniken att tillverka den.
Sedan några år tillverkas havredryck baserad på Bjuvbolaget Cerealiqs teknologi och patenterade enzymblandningar. Bolaget har växt varje år sedan starten 2019 utan att resa externt kapital. Förra året landade omsättningen på 10 miljoner kronor, där 95 procent kommer från havreteknologin, med ett resultat på 2 miljoner kronor.
– I år förväntar vi oss 20 procents tillväxt, trots en vår då hushållens efterfrågan svajade. Nu är konsumenterna tillbaka i samma konsumtionsmönster med skillnaden att de handlar mer hos lågpriskedjorna, säger Håkan Karlsson, vd för Cerealiq.
Cerealiq står för know-how och teknologi samt leverans av enzymer, processhjälpmedel, till stora dryckestillverkare. Dessa säljer i sin tur havredryckerna till exempelvis Coop som marknadsför dem under eget varumärke.
– Med vår teknologi tillverkas runt hundra miljoner liter havredryck per år, framförallt i Sverige, Finland och några fler länder i Europa. Just nu jobbar vi intensivt med en kund i Nya Zeeland och vi har nyligen även gått in i Kanada, säger Håkan Karlsson.
Ärtdryck är en ny satsning från företaget.
– Vi har något års utveckling kvar innan lansering av vår helt nya teknologi. Vår helärtsdryck blir nyttigare än den som finns på marknaden idag, som ofta är en biprodukt vid tillverkning av industriellt renat ärtprotein som bland annat går till köttsubstitut.
Hur ser trenderna ut för olika mjölkalternativ?
– Skiftet från animaliskt till växtbaserat protein är väldigt starkt och det gäller även mejeriprodukter. Fortfarande är havredrycken den stora tillväxtmotorn på marknaden med en årlig tillväxt av 20 procent om man inte räknar in Oatly. Havredryck är en etablerad produkt men jämfört med vanlig komjölk utgör den fortfarande en mindre volym, säger han och fortsätter:
– Vi ser nya strömningar på marknaden där ärtdrycker är på frammarsch, dock fortfarande med en väldigt liten andel. Där kommer vår helärtsdryck in. Sedan finns hampadrycker men den teknologin är verkligen bara i början. Man har svårigheter med råvarutillgången och processerna är inte färdigutvecklade.
En annan gren på Oatly-trädet är Lundabolaget Swebol Biotech som för två år sedan lanserade quinoadrycken N´joy i Colombia och Bolivia via en samarbetspartner som licensierat Swebols teknik. Olof Böök är vd för Swebol där Oatlygrundaren Rickard Östes forskningsbolag Aventure är en av delägarna.
– Försäljningen har inte riktigt kommit igång efter pandemin. Vi tittar nu på olika lösningar vad gäller samarbetspartners, och intresse finns. Tyvärr har Sida dragit sig ur samarbetet i Bolivia så finansieringen för kommande projekt är för närvarande osäker, skriver Olof Böök i ett mejl till Rapidus.
Elisabet Ottosson