En lång rad skånska bolag slåss om andelar på den snabbt växande marknaden för mjölkersättare. Men utmaningarna är många.
I dag fortsätter Rapidus höstens specialbevakning av framtidens livsmedelsproducenter.
Havre-, hampa-, soja-, ärt-, quinoa- och potatisdryck. Utbudet är stort och valmöjligheterna många när det gäller mjölkersättare. Dessutom finns det en stor investeringsvilja i nya livsmedel. Men många bolag som utvecklar och marknadsför mjölkersättare dras med vikande försäljning och röda siffror.
– Det svåra är inte att förändra utbudet, det finns till exempel en öppen inställning bland investerare för nya innovativa livsmedel. Det svåra är att förändra efterfrågan, att förmå folk att konsumera andra livsmedel, säger LU-forskaren Christian Jörgensen, ekonom och utredare vid Institutet för livsmedelsekonomisk analys, Agrifood.
Det krävs givetvis intensiv och innovativ marknadsföring av dessa produkter för att nå igenom bruset. Oftast räcker det dock inte hela vägen.
Ett av flera bevis på hur tufft det är att locka över konsumenterna är Malmöföretaget Oatly som tidigare gjorde succé med sin havredryck. Bolaget noterades på Nasdaq i New York i maj 2020. Sedan dess har bolagets värde minskat med cirka 92 procent.
I somras aviserade Oatly ett stort sparpaket och bolaget skruvade ner tillväxtprognosen rejält. Tidigare var prognosen en tillväxt på 23-28 procent för helåret 2023, men det nya beskedet är istället en tillväxt på 7-12 procent. Framför allt beror det på att Asien går dåligt, med fallande försäljning och ökande förluster.
Men trots utmaningarna finns det flera aktörer på marknaden som är övertygade om att just deras produkt ska lyckas. Rapidus har tittat närmare på skånska bolag som alla verkar inom mjölkersättningssegmentet och nu vill göra det Oatly hittills inte kunnat, det vill säga både vinna konsumenterna och gå med vinst.
Veg of Lund vill bli en het potatis
Cerealiq – Tidigare Oatly-anställda går sin egen väg
Yelte vill få oss att dricka hampa
Martin Linderoth
Emiliano Strauss