torsdag 18 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Kapplöpning efter Oatly om nya mjölkdrycker

|  
|  

En lång rad skånska bolag slåss om andelar på den snabbt växande marknaden för mjölkersättare. Men utmaningarna är många.

I dag fortsätter Rapidus höstens specialbevakning av framtidens livsmedelsproducenter.

Havre-, hampa-, soja-, ärt-, quinoa- och potatisdryck. Utbudet är stort och valmöjligheterna många när det gäller mjölkersättare. Dessutom finns det en stor investeringsvilja i nya livsmedel. Men många bolag som utvecklar och marknadsför mjölkersättare dras med vikande försäljning och röda siffror.

– Det svåra är inte att förändra utbudet, det finns till exempel en öppen inställning bland investerare för nya innovativa livsmedel. Det svåra är att förändra efterfrågan, att förmå folk att konsumera andra livsmedel, säger LU-forskaren Christian Jörgensen, ekonom och utredare vid Institutet för livsmedelsekonomisk analys, Agrifood.

Det krävs givetvis intensiv och innovativ marknadsföring av dessa produkter för att nå igenom bruset. Oftast räcker det dock inte hela vägen.

Ett av flera bevis på hur tufft det är att locka över konsumenterna är Malmöföretaget Oatly som tidigare gjorde succé med sin havredryck. Bolaget noterades på Nasdaq i New York i maj 2020. Sedan dess har bolagets värde minskat med cirka 92 procent.

I somras aviserade Oatly ett stort sparpaket och bolaget skruvade ner tillväxtprognosen rejält. Tidigare var prognosen en tillväxt på 23-28 procent för helåret 2023, men det nya beskedet är istället en tillväxt på 7-12 procent. Framför allt beror det på att Asien går dåligt, med fallande försäljning och ökande förluster.

Men trots utmaningarna finns det flera aktörer på marknaden som är övertygade om att just deras produkt ska lyckas. Rapidus har tittat närmare på skånska bolag som alla verkar inom mjölkersättningssegmentet och nu vill göra det Oatly hittills inte kunnat, det vill säga både vinna konsumenterna och gå med vinst.

Veg of Lund vill bli en het potatis
Cerealiq – Tidigare Oatly-anställda går sin egen väg
Yelte vill få oss att dricka hampa

Martin Linderoth
Emiliano Strauss

En lång rad skånska bolag slåss om andelar på den snabbt växande marknaden för mjölkersättare. Men utmaningarna är många.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • “Arbetsmarknaden är nyckeln till allt”

    Det kvittar om du pratar om Skånes behov av infrastruktur eller energi. Dess påverkan på arbetsmarknaden är det som gör frågorna intressanta för politiker. Det sa Johan Eklund, ny vd för Sydsvenska Handelskammaren på Rapidus och Danske Banks nätverksträff.

  • Stor igenkänning i skånska utmaningar

    Infrastruktur, elpriser och arbetsmarknad. Efter att Johan Eklund berättat för Rapidus publik vilka frågor han prioriterar att driva mot den beslutsfattande politiken var samtalen bland deltagarna i full gång. 

  • ”Näringslivet måste kliva in”

    ,
    Kommuner överallt är rätt dåliga på att stimulera näringslivet. Men även företagen har blivit för passiva när det gäller gemensamma framtidssatsningar. Det säger Göran Hellström, företagsprofil i Helsingborg.

  • Pitchtävling på Minc

    På fredag blir det pitchtävling på Minc. Investerarnätverket Yeos Ventures, med affäsängeln Hjalmar Antonsson, bjuder in sex bolag och lovar 250 000 kronor till vinnaren.