torsdag 21 november 2024

inloggad som

”Lund ska bli matens Silicon Valley”

|  
|  

Tetra Pak i Lund vill göra hemstaden till ett globalt utvecklingscentrum för livsmedel. Fermenterad mat är miljardkoncernens nya giv.

Tetra Paks forskning utgår från huvudkontoret i Lund. Av det svenska koncernbolagets 18,4 miljarder kronor i omsättning står uppdragsforskning- och utveckling för 2,5 miljarder. Lundabolaget är nämligen expert på att ta fram nya produktionsprocesser som bearbetar och förpackar livsmedel i industriell skala, inte minst mejeriprodukter.

– Många känner till våra förpackningar, men vi är också väldigt stora på processidan, säger Tetra Paks Ida Svensson.

Hon arbetar med globala frågor om hållbar livsmedelsproduktion för en växande befolkning och är en av ledarna för koncernens nya satsning på det man kallar “new food”. Det går i grunden ut på att utveckla nya fermenteringstekniker för att bland annat ta fram alternativa proteiner.

– Det är ett helt nytt segment som vi lägger till med fermentering, eller jäsning, där vi alltså använder mikroorganismer för att ge maten nya egenskaper. Vi har sedan tidigare erfarenhet av jäsning vid till exempel beredning av filmjölk, det nya är att fermentera mikroorganismer i en bioreaktor. Det är en teknik som används inom läkemedelsindustrin men som nu är aktuell för livsmedelsproduktion, säger hon.

Satsningen innebär att Ida Svensson söker efter partner, som kan vara allt från forskare till större livsmedelsproducenter som Tetra Pak kan hjälpa på vägen. Bolaget har sedan länge ett nära samarbete med Lunds universitet, numera även på ESS. Jätten samarbetar också med startups som Landskrona-bolaget Yelte, som utvecklar hampabaserade livsmedel.

På så vis får man in nya projekt till testanläggningarna i Lund, vars produkter kan anpassas efter Tetra Paks processer och förpackningar. Det är så Lundabolaget etablerat sig globalt inom mejeriprodukter.

– Tetra Pak ska ha en ambassadörsroll. Utmaningarna är globala, så vi behöver hjälpas åt för att forska fram nya alternativ till kött och dra ner kostnaderna för de nya teknikerna så att de nya alternativen kan konkurrera på världsmarknaden, säger Ida Svensson.

Inom fermenteringområdet fokuserar Lundajätten nu på två huvudspår: biomass- och precisionsfermentering. Vid fermentering av biomassa arbetar man med matens huvudingrediens och odlar framför allt alternativa proteiner. Precisionsfermentering handlar istället om att ta fram ingredienser till existerande livsmedel för att till exempel förbättra texturen eller näringsinnehållet.

– Sverige är med och driver utvecklingen mot plantbaserade alternativ och Öresundsregionen är väldigt långt fram. Många av de nya mjölkalternativen har till exempel testats fram i våra anläggningar, säger Ida Svensson och fortsätter:

– Vi går en spännande framtid till mötes, det är en stor industri med enorm potential. Förutsättningarna här i södra Sverige för att driva teknikutvecklingen kan inte bli bättre och på andra sidan bron har du fantastisk expertis inom bland annat biotech. Vår vision är att Lund ska bli matens Silicon Valley.

Emiliano Strauss

Tetra Pak i Lund vill göra hemstaden till ett globalt utvecklingscentrum för livsmedel. Fermenterad mat är miljardkoncernens nya giv.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.