I morgon börjar årets upplaga av Nordic Game på Slagthuset i Malmö. Konferensen slår rekord i antal anmälda deltagare, vilket balanserar upp en minskning i sponsor- och utställarintäkter.
– Spelbranschen är inte konjunkturkänslig, men sedan förra lågkonjunkturen har större delar av branschen hamnat på börsen och noterade bolag lever ofta i cykler av expansion och kontraktion. Plötsligt ser vi stora spelutvecklare som inte lever upp till förväntningarna och tar till uppsägningar och neddragen marknadsföring. Därför ser vi en minskning i intäkterna från sponsorer, även från en del trogna kunder, säger Nordic Games grundare Erik Robertson.
Tappet täcks dock upp av en ökad försäljning av deltagar-pass med 60 procent. Eventet, som pågår i tre dagar, väntas få över 2.000 besökare, från 73 olika länder. Hundratals företag finns representerade, allt i från små enamannastudios till jättar som Meta, Epic Games och Tencent.
– Vi bör hamna 10 procent över vårt tidigare rekord i besökarantal och vi gör också rekord i intäkter. Kul är också att vi behåller vår internationella prägel. Bara knappt hälften av deltagarna kommer från Norden, 15 procent är utomeuropéer och alla kontinenter finns representerade, säger Erik Robertson.
Emiliano Strauss