torsdag 18 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Förläng inte SAS dödskamp

|  

Krönika av Keld Broksø

Vid det här laget är det få som minns något annat än kriser på SAS. Nu måste dödskampen upphöra. En konkurs är nödvändig och kan bana väg för en rekonstruktion – till DAS, Danish Airlines System.

Under åren 1997–1998 var jag en av de danska journalisterna som åkte till SAS huvudkontor i Stockholm. Nyheten löd: ”SAS kan inte kontrollera kostnaderna (…) Nu aviserar ledningen nya sparrundor.” Låter det bekant, 25 år senare?

Senast jag tog ett SAS-flyg var från Helsingfors för ett år sedan. Avgången var försenad, det blev fel i incheckningen och på planet var det ingen service. All exklusivitet i SAS är borta – precis som passagerarnas förtroende. Det räcker med att se vad folk tycker om SAS på sociala medier. På Trustpilot har SAS 1,6 av 5 stjärnor. Denna shit-storm florerar nu i danska medier, särskilt de senaste veckorna, eftersom SAS ekonomi liknar en punkterad badboll. Här är fem SAS-nyheter bara från i år:

  • I november-december 2022 förlorade SAS 1,5 miljarder svenska kronor.
  • Sedan årsskiftet har aktiekursen fallit 33,3 procent.
  • En domare vid en konkursdomstol i New York har avvisat SAS planer på att ta in nytt kapital via nya investerare. Utöver den danska staten finns det förmodligen inga andra investerare. SAS söker 9,5 miljarder svenska kronor.
  • SAS förlorade ”bara” 263 miljoner danska kronor i mars. Tidigare månader var de röda siffrorna i bokslutet varit dubbelt så höga. SAS förlorade 600 miljoner danska kronor i februari och 800 miljoner i januari.
  • SAS aktieägare har insett att deras aktier i praktiken är värdelösa.

Om lösningar fortfarande ska sökas är det troligt att Danmark blir det enda landet som finns kvar i ägargruppen – eventuellt tillsammans med någon private equity-fond. Således kommer ”landskampen” med Sverige, som har en mindre ägarandel, att upphöra. Det kräver ett nytt namn: från SAS till DAS: ”Danish Airlines System”.

En annan lösning är att låta SAS gå i konkurs och rekonstruera bolaget med de tillgångar som blir kvar. Kanske också som DAS.

Men, ska Danmark på egen hand ge statligt industristöd för att rädda en dinosaurie? Är det inte rationellt att låta ekonomiskt ohållbara flygrutter dö? Bör Danmark då inte också överge SAS? Norge har redan gjort det. Sverige är ännu med, men bara motvilligt.

Ett tungt argument som talar för en fortsatt dansk satsning är Köpenhamns flygplats, Kastrup, som är SAS fasta punkt och mycket viktig för Öresundsregionen. Exakt betydelse är svårt att fastställa, men utan SAS kommer flygplatsen – stadens största arbetsplats – att försvagas vilket kommer att drabba även skånska anställda och passagerare.

Oavsett vilken lösning det blir så bör vi inte förlänga SAS dödskamp med onödig plåga för anställda, passagerare, investerare och skattebetalare. Låt SAS dö. Och ändra namnet på resterna – till Danish Airlines System.

Krönika av Keld Broksø Vid det här laget är det få som minns något annat än kriser på SAS. Nu […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Lund – staden där emissioner blev en industri

    Kommer vi i framtiden att tala om Lund som staden där nobelprisvinnande innovationer fick vingar – eller där emissionerna blev en egen industri? Det frågar sig Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.

  • Investeringar över bron – tänk på det här

    Den som letar riskkapital på andra sidan Öresund gör klokt i att förstå skillnaderna mellan Stockholm och Köpenhamn. Rapidus delägare Jan Dahlqvist delar ett par erfarenheter efter 25 år i riskkapitalbranschen på båda sidor.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Miljardbonusen som ingen vill ha

    Facebook-bolaget Meta påstås ha erbjudit upp till 100 miljoner dollar i bonus till Open AI-anställda som kan tänka sig att hoppa över till Zuckerberg. Ändå har inte en enda tackat ja. Jan Dahlqvist frågar sig varför.

  • Glad midsommar!

    Kära Rapidusläsare, ett nytt ”läsår” har gått och vi på redaktionen trappar ned tempot i några veckor. Vi tittar tillbaka på ett intensivt år med många nyheter och event.

  • Bästa affärerna görs nu

    I näringslivets värld är M&A – företagsförvärv och sammanslagningar – den ultimata tillväxtmaskinen. Men just nu är marknaden frusen av geopolitiska spänningar, tullar och osäkerhet. Just därför är det nu som de bästa affärerna görs, skriver Jan Dahlqvist.

  • Kommer AI ta våra jobb?

    Kommer AI att stjäla våra jobb, eller kan den bli vår största tillgång? Med en av Europas högsta arbetslöshet växer oron över hur framtiden kommer att se ut för Sveriges arbetskraft. Nu krävs både mod och ansvarstagande, skriver Jan Dahlqvist.

  • Landet lagom är fullt av enhörningar

    Det råder en bild av att det är svårt att resa riskkapital i Sverige. Det är inte helt sant. I själva verket har Sverige ett av Europas starkaste ekosystem för riskkapital. Det skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist med uppmaningen: Våga drömma, våga stötta.

  • Trump insanity peak – Glad Påsk!

    Låt oss hoppas att påskäggen inte är rödlistade och att de innehåller angenäma överraskningar. Vi har haft nog med dåliga överraskningar på senare tid. Här följer en tankegång om varför det bör bli bättre nu.