tisdag 3 december 2024

inloggad som

Förläng inte SAS dödskamp

|  

Krönika av Keld Broksø

Vid det här laget är det få som minns något annat än kriser på SAS. Nu måste dödskampen upphöra. En konkurs är nödvändig och kan bana väg för en rekonstruktion – till DAS, Danish Airlines System.

Under åren 1997–1998 var jag en av de danska journalisterna som åkte till SAS huvudkontor i Stockholm. Nyheten löd: “SAS kan inte kontrollera kostnaderna (…) Nu aviserar ledningen nya sparrundor.” Låter det bekant, 25 år senare?

Senast jag tog ett SAS-flyg var från Helsingfors för ett år sedan. Avgången var försenad, det blev fel i incheckningen och på planet var det ingen service. All exklusivitet i SAS är borta – precis som passagerarnas förtroende. Det räcker med att se vad folk tycker om SAS på sociala medier. På Trustpilot har SAS 1,6 av 5 stjärnor. Denna shit-storm florerar nu i danska medier, särskilt de senaste veckorna, eftersom SAS ekonomi liknar en punkterad badboll. Här är fem SAS-nyheter bara från i år:

  • I november-december 2022 förlorade SAS 1,5 miljarder svenska kronor.
  • Sedan årsskiftet har aktiekursen fallit 33,3 procent.
  • En domare vid en konkursdomstol i New York har avvisat SAS planer på att ta in nytt kapital via nya investerare. Utöver den danska staten finns det förmodligen inga andra investerare. SAS söker 9,5 miljarder svenska kronor.
  • SAS förlorade ”bara” 263 miljoner danska kronor i mars. Tidigare månader var de röda siffrorna i bokslutet varit dubbelt så höga. SAS förlorade 600 miljoner danska kronor i februari och 800 miljoner i januari.
  • SAS aktieägare har insett att deras aktier i praktiken är värdelösa.

Om lösningar fortfarande ska sökas är det troligt att Danmark blir det enda landet som finns kvar i ägargruppen – eventuellt tillsammans med någon private equity-fond. Således kommer “landskampen” med Sverige, som har en mindre ägarandel, att upphöra. Det kräver ett nytt namn: från SAS till DAS: “Danish Airlines System”.

En annan lösning är att låta SAS gå i konkurs och rekonstruera bolaget med de tillgångar som blir kvar. Kanske också som DAS.

Men, ska Danmark på egen hand ge statligt industristöd för att rädda en dinosaurie? Är det inte rationellt att låta ekonomiskt ohållbara flygrutter dö? Bör Danmark då inte också överge SAS? Norge har redan gjort det. Sverige är ännu med, men bara motvilligt.

Ett tungt argument som talar för en fortsatt dansk satsning är Köpenhamns flygplats, Kastrup, som är SAS fasta punkt och mycket viktig för Öresundsregionen. Exakt betydelse är svårt att fastställa, men utan SAS kommer flygplatsen – stadens största arbetsplats – att försvagas vilket kommer att drabba även skånska anställda och passagerare.

Oavsett vilken lösning det blir så bör vi inte förlänga SAS dödskamp med onödig plåga för anställda, passagerare, investerare och skattebetalare. Låt SAS dö. Och ändra namnet på resterna – till Danish Airlines System.

Krönika av Keld Broksø Vid det här laget är det få som minns något annat än kriser på SAS. Nu […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Därför köper danska staten Kastrup

    Danska staten köper ut Köpenhamns flygplats Kastrup från börsen. Danmark, som även gått in som ägare i räddningen av SAS, tar därmed ett helhetsgrepp om landets flyginfrastruktur.

  • Han går från blåsväder till värme

    Rapidus skrev den 18 september att Patrik Melin med omedelbar verkan och på egen begäran lämnade sitt jobb som finanschef på Doxa. Avhoppet kom bara några veckor efter att Doxas vd Victor Persson lämnat sin post.

  • Ambassadören: Bestäm er

    Att man från Skåne lobbar okoordinerat för tre nya fasta förbindelser över Öresund är inte bästa strategin om man vill få till en av dem. Det säger Sveriges ambassadör i Danmark, Hans Wallmark.


  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.

  • Massiva protester mot dansk flygskatt

    De stora arbetsgivar- och branschorganisationerna i Danmark har inlett massiva protester mot en ny dansk flygskatt, samtidigt som Sverige avskaffar den.

  • Se upp för vanliga fällan i startups

    Det vimlar av fallgropar för en startup. Även den som hittar kunder och får i gång försäljningen kan falla på målsnöret, till exempel på grund av en illa skött ”cap table”. Men vad är det? Riskkapitalisten Jan Dahlqvist, delar med sig av sina erfarenheter efter 25 år i branschen.

  • Glad midsommar!

    Ännu ett utgivningsår är till ända för Rapidus. Efter mer än 200 nyhetsbrev och 600 artiklar går vi på redaktionen in i sommarutgivning. Det innebär att vi bara ses på måndagar fram till den 12 augusti. Intressanta sommarintervjuer utlovas.

  • Sälja eller sälja ut?

    Skånska etablerade företagare skrattar hela vägen till banken när de säljer sina företag. Kommer fler att säljas? Ja, det är högst sannolikt. Det är ju kul för aktieägarna, men tråkigt för regionen.

  • Hur svårt kan det vara med fredlig samlevnad?

    Idag, den 16 maj, är det Internationella dagen för fredlig samlevnad. Dagen är utsedd av FN. Efter Eurovision-veckan, som gett oss Malmöbor en påminnelse på nära håll om hur svårt det är med fredlig samlevnad, känns denna dag som en nyttig påminnelse.

  • Medtech-bolagen väljer bort Sverige

    Svensk medtech håller världsklass, men det är USA som först får ta del av vår innovation. Vi får nöja oss med gårdagens teknik. Jan Dahlqvist, riskkapitalist och programledare i podden Lejonkulan, gör en spaning.

  • Allsvenskan – en sista idealistisk utpost

    Vilken kvalitet håller svensk elitfotboll egentligen? Är det värt att ompröva den svenska föreningsmodellen för att locka kapital och höja spelkvaliteten? Rapidus chefredaktör Gunnar Wrede gör en betraktelse av fotbollsekonomin.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Danska politiker vill flytta SAS

    Danska politiker vill flytta SAS huvudkontor till Köpenhamn. Det visar en rundringning som Rapidus gjort bland Folketingets näringspolitiska talespersoner.