Lundabaserade Immunovia får in 151 miljoner kronor i en företrädesemission som tecknades till 75 procent. Bolaget ska göra en stor amerikansk marknadsföringssatsning av sitt blodbaserade test för tidig diagnos av cancer i bukspottkörteln.
Genom emissionen fick Immunovia in runt 70 miljoner kronor av aktieägarna, motsvarande endast 34 procent. Merparten av det resterande sköts till från emissionsgaranter. Totalt erhöll bolaget 151 miljoner kronor. Enligt prospektet inför emissionen ville bolaget ta in 202 miljoner kronor.
Bolaget avser att under den kommande 24-månadersperioden genomföra en rad investeringar som ett led i att skala upp den operationella verksamheten och accelerera den kommersiella utrullningen av IMMray® PanCan-d.
– Nu är vi väl kapitaliserade in i 2024. Vi visste redan när vi gick in i emissionen att den var garanterad till 75 procent. Man får vara ödmjuk och inse att dagens finansmarknad ser ut på det sättet. Denna emission är avslutad, med ett visst utfall. Det är upp till ägare och styrelse att besluta om framtida strategi och finansiering, säger bolagets CFO Karin Almqvist Liwendahl om utfallet.
Bukspottkörtelcancer är en av de allvarligaste cancerformerna med en kort överlevnad hos de drabbade. Immunovia har tagit fram världens första kommersiella test som med ett enkelt blodprov kan användas för tidig diagnos av sjukdomen.
Immunovia är ett av bolagen som är baserade på upptäckter av professor Carl Borrebaeck och hans forskargrupp i Lund. Bolagets aktier handlas på Stockholmsbörsens small cap-lista.
Elisabet Ottosson