Äventyrsland trängs med myndigheter i Entré-huset. I Triangeln öppnas kontorshotell och en VR-arkad. När butikerna flyr stan ställs fastighetsägarna inför nya utmaningar.
– Innan Emporia öppnade fanns en balans mellan köpkraften och butiksytan i Malmö. När Emporia sedan kom så skopade de upp handeln och satte det hela på en ny nivå, säger Robert Felczak, affärsansvarig för Handel på Vasakronan, som äger Triangelns köpcenter.
Nu letar fastighetsägarna till stadens köpcentrum nya sätt att fylla lokalerna.
– En hel del satsar på vård. En del satsar mycket på underhållning, säger Robert Felczak.
Triangelns köpcentrum klarade sig bra även under pandemin, tack vare positionering, läge och tillgång till allmänna kommunikationer. Besökssiffrorna pekar till och med uppåt.
Vid årsskiftet stod drygt 5 procent av köpcentrets lokalytor tomma. Även här byggs det om i en anpassning till utvecklingen. Nyligen invigdes till exempel That VR Thing, en spelarkad för virtual reality. I april öppnar Arena, som är Vasakronans satsning på så kallad co-working, kontorshotell som ersätter en del av butiksytan. Det planeras även för fler restauranger.
– Köpcentrum utvecklas hela tiden och anpassar sig efter folks behov. För bara tio år sedan var i snitt 2-4 procent av köpcentrumens ytor restauranger och caféer, nu är det ofta mellan 8 och 10 procent, säger Robert Felczak.
Läget är dock olika för stadens olika köpcenter. Caroli står sedan länge med övervägande tomma lokaler och Mobilia har vigt en del av kvarteret till vårdinrättningar. Ett köpcentrum som tidigare dragits med svårigheter är Entré vid Värnhem. 2017 var endast 47 procent av ytan uthyrd och samma år köpte Malmöbaserade Trianon fastigheten.
– Nu har vi mer än 95 procent uthyrt och har på gång till de sista kvadratmetrarna. Men det är inte primärt butiker utan samhällsservice, kontor och upplevelser, säger Anna Heide, affärsutvecklingschef på Trianon.
Här finns nu bland annat Coops regionkontor och ett servicekontor för myndigheten Statens servicecenter.
– Det vi inte ser marknad för någonstans är klädeshandeln. De stora skeppen som H&M och Lindex öppnar inte några nya butiker, säger Anna Heide.
Trianon samäger även Rosengårds Centrum tillsammans med Fastighets AB Hemmaplan. Här är det nästan full beläggning.
– Lokal anpassning är nyckeln till all form av utveckling av centrum. Både Entré och Rosengårds Centrum har tidigare ägts av aktörer som inte har en lokal kännedom och det är en viktig förutsättning för att det ska bli rätt satsningar, säger Anna Heide.
Mette Carlbom