Elvägsbolaget Elonroad i Lund har skrivit ett samarbetsavtal med det japanska företaget Aisin om tillverkning av avtagare, det vill säga den del som fästs på fordonet för att ta upp el från vägen.
– Vi ska tillverka elskenor, mjukvara samt digital plattform och Aisin ska stå för den del som behövs i bilarna. Helt plötsligt kan vi erbjuda ett helt paket, avtalet är jätteviktigt för oss, säger Karin Ebbinghaus, vd för Elonroad.
Aisin är enligt egen uppgift världens femte största underleverantör till fordonsindustrin, med Belgien som centrum för sin europeiska verksamhet. Bolaget ska nu i samarbete med Elonroad utveckla den fordonskomponent som ska fästas på fordonet för att ta emot laddningen från Elonroads elvägskenor, en så kallad avtagare.
Ramavtalet innebär att bolagen gemensamt ska stå för leverans och kommersialisering av Elonroads lösningar för elfordonsladdning. Avtalet är dock inte exklusivt.
– Det tar upp till två år innan Aisins produkt är klar men vi kommer att starta pilot- och referensprojekt innan den är färdig.
Elonroads pilotförsök med elvägar, bland annat i Lund, förlängdes i våras av Trafikverket med två år. Bolaget är i full färd med att installera skenor i Kramfors för att testa hur lösningen fungerar i vinterväglag.
– Vi håller också på att förbereda oss för upphandlingen om den första svenska permanenta elvägen. Den ska gå mellan Örebro och Hallsberg och underlaget ska lämnas in i april. Vi får troligen besked inom ett år, säger Karin Ebbinghaus.
Elisabet Ottosson