lördag 23 november 2024

inloggad som

Skåne-möllan har hittat sin nisch

|  
|  

Skåne-möllan är ett familjeföretag som utkämpar en daglig kamp mot den Lantmännen-ägda jätten Kungsörnen. Men den som hittar en nisch kan också ha en framtid på etablerade marknader.


– Vi har nischat oss genom värmebehandlade mjölprodukter till livsmedelsindustrin. Värmebehandlingen ger en färskhållande effekt som gör att man kan undvika andra tillsatser. Det gör det också möjligt att exportera mjöl över längre avstånd, vilket utökar den marknad vi kan adressera, säger Anders Persson som är vd och representerar andra generationen i grundarfamiljen och som också är huvudägare.

En titt på First north-noterade Skåne-möllans kurskurva under 2022 visar upp en rejäl berg- och dalbana. En kurs som nu ligger på cirka 100 kronor var i juli uppe över 200 kronor. Ändå toppar bolaget Rapidus lista över skånska börsbolags aktieutveckling under 2022.

– 2022 var ett kolossalt stökigt år på många sätt. Framför allt innebar pandemin och Ukrainakriget att intresset väcktes för vår verksamhet bland investerare. Vi gjorde också en split där varje aktie delades upp i tio. Det ökade likviditeten i handeln. I andra vågskålen har vi, liksom alla andra, andra drabbats av prisökningarna på insatsvaror och energi, säger Anders Persson.

Totalt sett innebar fjolåret att Skåne-möllan ökade försäljningen men minskade vinsten. Detta på grund av att man inte tillräckligt snabbt kunnat föra ökade kostnader vidare till kund. Ändå har alltså investerarna beslutat sig för att lyfta aktien.

Näst största ägare i Skåne-möllan är Tibia Konsult som jämte Sten K Johnssons stiftelse förvaltar arvet efter industrimannen Sten K Johnsson och är huvudägare i bland annat det skånska industribolaget Midway.

Gunnar Wrede

Skåne-möllan är ett familjeföretag som utkämpar en daglig kamp mot den Lantmännen-ägda jätten Kungsörnen. Men den som hittar en nisch […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.